Un dels principals problemes dels cotxes elèctrics és la seva autonomia: els casos de vehicles moguts per bateries d'ions de liti que poden circular més de 600 km amb una sola càrrega són escassíssims i la majoria de vehicles elèctrics declaren, com a màxim, autonomies d'entre 300 i 500 km. Són, en tot cas, xifres que queden molt lluny dels impressionants 2.616 quilòmetres que un Passat TDI va arribar a cobrir amb 73 litres als Estats Units allà per 2012 o els 2.456 que, el 2.010, va aconseguir recórrer també sense proveir-se d'un altre Passat, en aquest cas un BlueMotion dièsel, conduït per un periodista de The Sunday Times. Els litres consumits van ser, en aquell cas 77,25. Eren, sens dubte, altres temps, altres preus del carburant i altres gustos, perquè les berlines dièsel eren llavors objecte comú de desig. Avui, tot ha canviat i BMW marca els 1.000 quilòmetres com el límit màxim que, considera, hauria d'assolir l'autonomia d'un cotxe elèctric.

Passat
BMW

Els temps canvien

La marca de Baviera, que té previst presentar el 2025 una plataforma exclusiva per a cotxes de 0 emissions, que es dirà Neue Klasse creu que no existeix la necessitat de superar aquesta barrera. Sobre l'esmentada plataforma es muntaran, en principi, el nou Sèrie 3 o, fins i tot, el substitut del iX3, dos cotxes que superaran àmpliament en preu i comoditats a aquells gairebé oblidats Volkswagen Passat que feien les delícies de la tots els europeus de classe mitjana alta fa deu anys. Hi haurà alguna cosa, tanmateix, en la qual cosa no els superaran: l'autonomia.

De veritat sortim guanyant?

I és que ni tan sols aquest 30% addicional d'abast que BMW promet per als seus bateries Gen6 no permetrà que els cotxes que les equiparan puguin assolir els 1.000 quilòmetres d'autonomia. En BMW, orgullosos ells, diuen que no ho fan perquè no volen ja que la tecnologia que fan servir sí ho permet, però, ara com ara, no els sembla necessari. Just fa un any, la mateixa BMW deia que amb 600 km ja n'hi havia prou però, al poc, van aparèixer el BMW iX xDrive50, que ofereix 607 km i el BMW i7 xDrive60, que permet recórrer fins a 623 km amb una sola càrrega. Sigui com fos, de moment, seguim en aquesta difícil situació en la que, potser, fins i tot et costa no enfadar-te quan entres al teu garatge, fas un cop d'ull a aquest vell cotxe dièsel que conserves per afecte i penses en els tres quarts d'hora llargs que el teu flamant cotxe elèctric necessita per completar una càrrega i deixar-te circular la meitat de la qual cosa el teu pobre cotxe de gasoil recorria amb un sol dipòsit. Segurament, els senyors de BMW han de reflexionar