El porten tots els cotxes que circulen per Espanya –tret que el seu propietari se l'hagi tret, que de tot hi ha- i, des de fa uns mesos, és un dels objectes de desig dels amics de l'aliè. Ara que ja no poden robar ràdios, prefereixen aquesta peça i és normal: conté metalls preciosos.

Catalitzador 1
 

Per a què serveix el catalitzador?

El catalitzador forma part del sistema d'evacuació de gasos del teu vehicle i és, per si mateix, un filtre. Al passar per ell, els gasos nocivos(óxido de nitrogen o monòxid de carboo,m entre d'altres) que emet el motor del vehicle es neutralitzen en part i els converteixen en altres compostos innocus (nitrogen i vapor d'aigua) o menys perjudicials (diòxid de carboni). El procés pel qual aquesta conversió té lloc es denomina catàlisi i permet transformar fins al 98% dels gasos altament contaminants que es generen en un procés de combustió. Perquè la catàlisi sigui possible, fa falta que el catalitzador assoleixi entre 400 i 700 graus i, per això, se situa a prop del motor i del tub d'escapament. Aquesta circumstància fa que la seva localització i extracció sigui relativament fàcil si el lladre en hàbil i disposa d'eines i temps.

Metalls preciosos

Si l'obríssim, a l'interior del catalitzador trobaríem una matriu ceràmica en forma de panell impregnada d'una resina elaborada amb metalls nobles com el pal·ladi, el platí o el rodi. La quantitat de platí, per exemple, pot assolir els cinc grams i un gram d'aquest metall costa uns trenta euros. Si et sostreuen el catalitzador, això sí, la broma et sortirà més cara: instal·lar-ne un de nou pot arribar a costar entre materials i mà d'obra fins a mil euros. Circular sense catalitzador –hi ha gent que el retira perquè considera que, amb ell, el cotxe perd potència- és motiu de sanció.