Les ampolles d'aigua que consumeixis diàriament canviaran i la culpa la té la Unió Europea que, ja fa més de tres anys, va aprovar una directiva per reduir, si és possible a zero, els plàstics d'un sol ús. Ara aquesta directiva es converteix en traslladar-se a la nostra legislació en norma d'obligat compliment i, per això, a partir de juliol de 2024 els tancaments hauran d'estar adherits a les ampolles. Les empreses d'envasos indiquen que hi ha dificultats tècniques que compliquen el compliment, però han d'adaptar-se ho vulguin o no.

ampolles de PET
ampolles de PET

La solució, des dels Estats Units

La solució arriba des dels Estats Units, en concret des d'una empresa anomenada Bericap, que ha dissenyat tancaments nous que compleixen amb la normativa europea. Per a això, han redissenyat els taps de rosca tradicionals creant, a més, un model diferent per a cada tipus d'ampolla. No ha estat fàcil: cada envàs exigeix diferents configuracions, però Bericap ha estat capaç de desenvolupar solucions òptimes i individualitzades per a cada tipus d'ampolla.

Cada any, més de 20 tones de plàstic per a envasos

A Europa, cada any es produeixen 58 tones de plàstic i, d'elles, el 40% són per a envasos. El desafiament que planteja la UE és reduir aquesta quantitat de plàstic de manera radical, ja que els problemes que planteja l'inadequat tractament posterior són seriosos. Les ampolles, per tant, hauran de canviar i, a més de modificar els seus sistemes de tancat, han d'estar fetes amb un 25% de materials reciclats el 2025 i amb un 30% el 2030. Les escombraries que trobem en mars i oceans són, en un 80%, plàstic i bona part d'ella són taps, que resulten de vegades més difícils de reciclar fins i tot que les ampolles. Ara, amb la solució plantejada per Bericap, potser tot canviï.