La guerra del taxi contra els VTC sembla haver-se convertit en un conflicte permanent en el temps. Des del col·lectiu Élite Taxi han anunciat una nova jornada de protestes per dilluns 17 de maig tot i que podrien allargar-se tota la setmana. El motiu d'ara rau en "denunciar com Cabify se'n riu de les institucions", segons argumenten i apunten contra la Guàrdia Urbana i els Mossos d'Esquadra.

Élite Taxi reitera que Cabify continua incomplint perquè "no paguen els impostos a casa nostra, exploten el treballador i són condemnades per entramat empresarial".  A més, fan ara aquesta reivindicació coincidint amb l'obertura del que consideren que serà una època de bonança a la mobilitat amb el final de l'estat d'alarma i l'augment de les vacunacions: "En poques setmanes es veuran milers d'aquests als carrers de Barcelona i no estem disposats a veure com incompleixen les normes de forma sistemàtica". El malestar s'ha fet palès públicament en reiterades ocasions.

 

Els taxistes estan disposats a anar on faci falta. Cal recordar que el passat mes d'abril, ja es van personar davant del Tribunal Superior de Justícia Europea, TJUE, per demanar que es revisi la ràtio entre el nombre de taxis i VTC, i la xifra de llicències urbanes. Prèviament, el cas estava al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, TSJC, que va sol·licitar a l'europeu la seva posició sobre si les lleis i limitacions nacionals poden condicionar l'autorització d'un VTC per cada 30 llicències de taxi i si va en la línia de la norma comunitària.

El sector del taxi es va mobilitzar recentment contra l'arribada d'Uber a la capital catalana, que va tornar a operar el passat mes de març després de dos anys d'inactivitat. L'organització Élite Taxi liderada per Tito Álvarez considera que durant aquest temps Uber ha fet un "gran ridícul davant el sector i l'opinió pública" en no disposar de taxis per oferir a través de l'aplicació i constata que "no existeix un règim sancionador mitjançant el qual Uber hauria de pagar per la seva desobediència a l'administració".

Què diu la normativa catalana?

D'acord amb l'article 3.1 de Decret Llei 5/2017 i l'ordre del 3 de febrer del 2021, els vehicles amb autorització de lloguer de vehicles amb conductor de classe VTC domiciliats a Catalunya, han de disposar d'un distintiu que indica la classe de l'autorització i any i mes de la seva caducitat lliurat per la Direcció General de Transports i Mobilitat. A més, els identificatius que reflecteixen els dies de descans obligatori que han de respectar són de color verd i vermell per identificar, respectivament, a les autoritzacions.

Aquest adhesiu ha d'estar col·locat de forma visible a la part inferior esquerra del parabrisa davanter del vehicle. Totes aquelles VTC que incompleixin l'obligació de portar el distintiu, facin un ús inadequat o la col·loquin de forma incorrecta, seran sancionades de conformitat amb la normativa vigent.

Foto de portada: manifestació de taxistes contra els VTC