Fins a un 16% dels centres educatius catalans ha admès que haurà de fer canvis en els seus projectes lingüístics per tal d’adaptar-se a la nova normativa i al nou decret aprovat pel Govern per protegir el català a l'escola. Així es desprèn de la recollida de respostes al qüestionari remès pel Departament d’Educació a les escoles i instituts del país. Es tracta, doncs, de centres que han respost “No” a alguna de les preguntes que feia la Generalitat sobre com es compagina el català i el castellà al centre. El Govern va enviar qüestionaris amb set preguntes de resposta binària (“Sí” o “No”), i qui respongués afirmativament a totes les preguntes passava a complir la nova normativa de la conselleria. El 84% de les escoles i instituts han respost que “Sí” a totes aquestes preguntes.

Els centres educatius que han respost amb un “No” a alguna d’aquestes preguntes tenen ara un any per adaptar el projecte lingüístic a la nova normativa. És a dir, aquella que contempla que el català és la llengua vehicular del sistema educatiu català, però que obre la porta a incloure el castellà com a vehicular, ja que se’l considera curricular. De fet, una de les preguntes que feia el Govern als centres deia el següent: “El projecte lingüístic preveu un ús curricular i educatiu tant del català com del castellà?”.

La resta de preguntes a les quals havia de contestar cada centre eren les següents: "El projecte lingüístic preveu que el català, com a llengua pròpia de Catalunya, és la llengua normalment emprada com a llengua vehicular i d'aprenentatge?", "El projecte lingüístic preveu que el català, com a llengua pròpia de Catalunya, és la llengua d'ús normal en l'acollida de l'alumnat nouvingut?", "El projecte lingüístic incorpora criteris exclusivament pedagògics i des d'un abordatge global, integrador i de transversalitat curricular per determinar la presència i el tractament de les llengües oficials?", "El projecte lingüístic té en compte la diagnosi de la realitat sociolingüística del centre?", "El projecte lingüístic té en compte que els resultats de les proves i avaluacions periòdiques, tant internes com externes, en les diferents etapes educatives?", "El projecte lingüístic evita la utilització de percentatges en l'ensenyament i l'ús de les llengües?".

 

El qüestionari formava part de les instruccions que el conseller d'Educació, Josep Gonzàlez Cambray, va enviar als centres educatius en el marc del procés per la sentència del 25% del castellà a les aules. De fet, el document que van rebre les direccions feia primer un repàs a la normativa aplicable i el camí jurídic que havia portat fins a l'enviament d'aquestes instruccions. Així, es recordava que el 16 de desembre del 2020 el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) va establir que la Generalitat havia de prendre les mesures necessàries per garantir un mínim d'un 25% de classes en castellà.