Més per Mallorca i el PSIB han reclamat la destitució del gerent del GSAIB, Sergio Pablo Rodríguez, per la compra de 122 ambulàncies de transport programat que no es poden utilitzar perquè superen el pes màxim permès per al carnet de cotxe. Alhora, el PSIB-PSOE i Unides Podem han anat més enllà i han exigit també la dimissió de la consellera de Salut, Manuela García, a qui responsabilitzen directament de l’“error de planificació” en la gestió del servei sanitari.

Segons va denunciar Més per Mallorca, es tracta d’un “despropòsit inacceptable” que evidencia “la falta de control i la negligència” del Govern balear. 122 de les 246 ambulàncies adquirides pel GSAIB, destinades al transport sanitari programat, pesen més de 4.000 quilos, cosa que obliga a disposar del permís de conducció C1, el mateix que s’exigeix per a manejar camions lleugers. No obstant això, la majoria dels tècnics en emergències sanitàries del GSAIB només tenen el carnet tipus B. “Algú ha comès un error molt greu que costarà a la ciutadania temps i diners”, va advertir la diputada de Més per Mallorca, Marta Carrió, que considera que el màxim responsable del GSAIB ha de presentar la dimissió.

La formació recorda que, a més de la inversió inicial en l’adquisició dels vehicles, “el Govern haurà d’assumir ara el cost del desmuntatge parcial dels vehicles” amb la finalitat de reduir-ne el pes i permetre que puguin ser conduïts per la plantilla. “Els grans perjudicats són els usuaris del transport sanitari”, va lamentar Carrió, que va afegir que els pacients “ja no gaudiran de totes les prestacions previstes” a causa d’una “ficada de pota inexplicable que obliga a desmantellar part dels vehicles”.

Més per Mallorca assegura que feia temps que sospitava irregularitats en l’adjudicació d’aquest contracte “milionari” a Fraikin. Per aquest motiu, el grup parlamentari ha sol·licitat al Govern balear tota la documentació relativa als expedients de contractació vinculats a la nova flota, així com els requisits de titulació necessaris per conduir les ambulàncies i el percentatge real de treballadors capacitats per fer-ho.

Des del PSIB-PSOE, la diputada Patricia Gómez va qualificar de “desastre” la renovació del servei d’ambulàncies, en què el Govern hauria invertit 56 milions d’euros, i va recordar que l’Executiu va presumir que serien “les més punteres i modernes d’Europa”. No obstant això, en arribar a les Balears es va comprovar que més d’un centenar superen els 3.500 quilos de pes, per la qual cosa requereixen un carnet específic que només posseeix el 20% de la plantilla.

“És un nyap absolut que complica la vida a treballadors i usuaris”, va denunciar Gómez, que va criticar que la solució plantejada pel Govern sigui “desmuntar les ambulàncies” per alleugerir-les, cosa que obligarà a emmagatzemar tones de material d’alta tecnologia, contractar mecànics i assumir un sobrecost addicional.

Al seu parer, aquest desmantellament reduirà la dotació i les prestacions dels vehicles, amb “menys ambulàncies amb lliteres, eliminació de cadires i material ergonòmic, i menys comoditat per als usuaris”. A més, va advertir que els vehicles hauran de passar novament la ITV després de les modificacions i que “tampoc no està clar si caldrà contractar nous conductors”.

Per la seva banda, el diputat d'Unides Podem José María García es va afegir a les peticions de cessament immediat de Rodríguez i va criticar “un nou episodi de mala gestió i improvisació” al capdavant del transport sanitari públic. “El gerent del GSAIB ha demostrat una incapacitat absoluta per dirigir un servei essencial. Cada decisió que pren genera un nou problema. La seva continuïtat és insostenible”, va afirmar.

NOU CARNET

El Govern balear ha reconegut l'error i busca una sortida. La Conselleria de Salut ha anunciat que assumirà el cost del carnet C dels tècnics d'emergències sanitàries, a través del SOIB (Servei d'Ocupació de les Illes Balears), perquè puguin conduir les 122 ambulàncies de transport programat que, per excés de pes, no poden circular legalment amb el carnet B.

Mentrestant, els vehicles estan sent desmuntats parcialment per reduir-ne el pes, cosa que implica eliminar millores ergonòmiques i de seguretat com ara rampes hidràuliques, terres antilliscants o ancoratges reforçats. El Govern assegura que podran posar-se en marxa al desembre, tot i que sense totes les prestacions originals.

La flota, que forma part d'una inversió pública de 55,9 milions d'euros, havia de situar les Balears “a l'avantguarda del transport sanitari”, però els sindicats acusen el GSAIB de no comptar amb els treballadors durant el disseny i la contractació del projecte, cosa que ha derivat en un error que “pagaran tant els empleats com els pacients”.

La situació és especialment greu a Eivissa i Formentera, on només set dels 46 conductors tenen el permís C1 necessari. “Com en altres ocasions, les decisions es prenen des dels despatxos sense escoltar els qui són al carrer”, va denunciar UGT, mentre CCOO i USAE van qualificar la solució adoptada de “nyap” i van exigir que el Govern assumeixi també el cost del carnet, que pot arribar als 2.000 euros per treballador.