Discussions. Discussions i crits. Discussions, crits i insults. I un dia et trobes en una espiral de discussions, crits, nervis i ràbia. No saps què ha passat, però intueixes que alguna cosa no va com hauria d'anar o no és com hauria de ser. Mirar d'aclarir i oferir suport sobre què ha passat i què es pot fer és un dels objectius del WhatsApp de Mossos que fa un parell de mesos van activar per a víctimes de violència masclista.

En molts casos, en situacions complicades com aquesta, el primer contacte és important. "A l'altra banda del WhatsApp hi ha un mosso que ha rebut formació específica en violència masclista", explica la caporal dels Mossos Andrea Garcia. En conversa amb ElNacional.cat detalla que el mosso "donarà resposta a la consulta per dir o facilitar els recursos assistencials, jurídics, psicològics o a quina comissaria podria anar. Si el mosso detecta que hi pot haver risc o alguna informació més especialitzada, preguntaria si li pots facilitar les dades d'on vius".

Com funcionen les converses?

"Només sabem les dades que la persona facilita. Ens poden donar un nom, però tampoc sabem si és correcte o no. Si el mosso necessita més informació o cal adreçar-se a algú, ha de preguntar les dades personals de qui contacta per saber, per exemple, quina és la comissaria més propera". Ara bé, Garcia subratlla que les converses duren molt poc. "La resposta és immediata, però les converses no acostumen a ser llargues". Així, comenta que el servei és molt nou –tot just fa un parell de mesos que es va posar en marxa– i de mitjana atenen entre 6 o 10 xats al llarg del dia. "Fa poquet que hem començat i cal fer-ne molta més difusió", diu al mateix temps que recorda que hi ha altres telèfons assistencials, d'emergència o que ofereixen suport psicològic.

"La diferència, però, amb el WhatsApp és que és policial i, per tant, l'assessorament és d'un policia", insisteix. Les converses via WhatsApp són breus, però ressalta que els correus electrònics són més extensos i s'hi dona més informació: "S'esplaien més. La persona explicita la situació que està patint". Les consultes són anònimes, però a través del WhatApp es poden trobar amb casos de dones que s'estan separant i que es discuteixen molt o una persona que té una amiga que creu que està sent maltractada. 

persona ordenador whatsapp web unsplash

Una persona tecleja en un ordinador / Unsplash

Consultes de tres nivells

Entre les consultes que atenen poden identificar tres nivells. "Cap situació de risc; un segon nivell, on s'explica una situació de violència o que s'hi assembla i que pensem que val la pena adreçar al grup d'atenció a la víctima i un tercer nivell on hem d'actuar. Hem rebut algun WhatsApp demanant ajuda perquè estaven agredint una persona".

En un segon nivell, el mosso demanarà les dades perquè el grup d'atenció a la víctima es pugui posar en contacte amb la persona en qüestió. I en cas d'emergència, també calen les dades. Així, Garcia posa èmfasi en el fet que una trucada al 112 pot ser més ràpida perquè podria ser localitzada només amb la trucada. 

El WhatsApp dels Mossos funciona en l'àmbit consultiu i d'informació. "Fas el primer pas de contactar amb la policia o perquè nosaltres et derivem als serveis que necessites. També hem rebut consultes preguntant a quins serveis socials es podrien dirigir perquè volien treballar amb una treballadora social". En aquest sentit, diu que les "converses són molt breus i que en general no continuen".

Preguntada per casos específics, Garcia exposa que si hi ha "sospita de violència es parla amb el grup d'atenció a la víctima perquè hi contacti i en faci el seguiment, i fins i tot, en concreti una entrevista en una comissaria o en algun altre lloc". Ara per ara, però, "rebem moltes consultes per si poden denunciar una situació o com ho han de fer. I com que no sabem les dades de les persones que consulten, no podem saber si les denúncies es materialitzen".

Les dades més recents del WhatsApp de Mossos per atendre víctimes de violència masclista –del 10 de maig– recullen 235 consultes, 58 casos derivats i 9 casos on s'ha detectat risc i s'ha enviat una patrulla policial. 

Telèfons d'atenció a la víctima

WhatsApp dels Mossos (24 hores al dia): 601 00 11 22

Línia d'atenció contra la violència masclista (24 hores del dia): 900 900 120

En cas d'emergència: 112

Telèfon d'atenció a la víctima de violència de gènere (estatal i 24 hores al dia): 016. Servei de WhatsApp: 600 000 016

 

 

Imatge principal: una noia sosté un telèfon mòbil mentre xateja / Pixabay