El Consell Escolar de Catalunya (CEC) ha aprovat aquest dimarts un informe que proposa que es prohibeixi l’ús del telèfon mòbil a l’educació primària, que es restringeixi a ESO, o almenys fins a 3r d’ESO, i que es permeti a Batxillerat i FP, segons ha avançat RAC1. Això afectaria l’interior de les aules, però també passadissos, patis i altres espais comuns o temporals com les excursions i colònies. El document, de 36 pàgines, diu que les limitacions també han d’afectar la resta de comunitat educativa a banda dels alumnes, com professorat, monitors de pati i menjador, personal de serveis i famílies. El document, avançat per El País i al qual ha tingut accés l’ACN, dona per primer cop un marc comú regulador a tots els centres, tot i que amb certa autonomia.

A més a més, l’informe estableix que cal promoure l’educació digital per fer un bon ús d’aquests dispositius i dels ordinadors i tauletes, així com aprofitar-los per a l’ensenyament mateix, i regular també l’ús que es faci de les imatges preses en l’entorn escolar. L’informe recorda que el mateix CEC ja ha fet tres documents més sobre la matèria el 2015, el 2019 i el 2020. També compara el marc regulador d’altres comunitats autònomes o països europeus i recull altres informes de la Unesco i altres organitzacions sobre el tema. L’informe s’ha fet després d’un procés participatiu amb centenars de persones i desenes de debats territorials.

El mòbil a l'aula, un nou camp de batalla

Des de fa mesos, la preocupació de la presència dels mòbils a les aules creix entre pares, mestres i experts. A principis de novembre, un nombrós grup de pares i mares d'alumnes van començar a promoure una iniciativa perquè els joves no tingui mòbil fins als 16 anys. Aquesta iniciativa es mou per WhatsApp i Telegram, on hi ha un grup anomenat Adolescència lliure de mòbil que ja suma 2.139 progenitors, però hi ha grups territorials que també tenen un bon nombre de seguidors. Hi ha grups de famílies dels barris del Poblenou, l'Eixample, Gràcia o Sant Andreu, a Barcelona, però també a Girona, Terrassa, Garraf o Cardedeu.

Tot i que la decisió final de la compra de mòbils recau en la família, cada institut té la potestat de regular-ne l'ús. El Departament d'Educació, al seu web, subratlla que l'escola "ha de ser un espai on reflexionar amb profunditat sobre la presència d'aquestes tecnologies i dispositius a les aules". 

Altres fronts oberts a educació: mals resultats de PISA

La croada contra l'abús dels mòbils a les aules no és l'únic front obert que hi ha en l'àmbit de l'educació a Catalunya. Els mals resultats a l'informe PISA dels alumnes catalans suposa un altre foc que afrontar en aquest àmbit. Les proves PISA de 2022 mostren uns resultats preocupants entre els alumnes catalans, pitjors que en l'anterior informe que es va fer l'any 2018. L'informe, que es va publicar el passat dimarts, mostra com el nivell de l'alumnat català està per sota de la mitjana de l'estat espanyol i dels països de l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE).