L'anunci de la gratuïtat dels abonaments de Rodalies, que serà efectiu a partir de l'1 de setembre i fins al 31 de desembre de 2022, ha estat qüestionat pel Govern i per moltes entitats que s'han vist afectades negativament. Un d'aquests casos és el del sector del transport de viatgers per carretera de Catalunya que ha recriminat al govern espanyol actuar amb "competència deslleial". El gremi d'autobusos del país ha redactat un informe en el qual han posat de manifest el que consideren que és un "greuge comparatiu".

La Federació Catalana d'Autotransport de Viatgers (FECAV) ha recalcat que el sector està actualment en una situació "insostenible" a causa de la pujada exponencial del preu del combustible i els efectes encara presents de la crisi de la Covid-19. A tot això, s'hi ha sumat ara la mesura de la gratuïtat dels abonaments de Rodalies per combatre la inflació, una decisió que perjudica encara més el transport per carretera, segons ha explicat la patronal.

El sector dels autobusos, al límit

El bus interurbà és l'únic mitjà de transport públic que aquest any ha superat la xifra d'usuaris que hi havia el 2019, en l'etapa prepandèmica. Per contra, el servei de Rodalies no ha superat el 90%, encara que amb la gratuïtat d'aquest servei es pot girar la truita de forma destacada. En aquest sentit, un document confeccionat per la patronal amb dades comparatives dels balanços financers dels operadors de serveis regulats ha servit per fer un crit d'emergència per l'evolució de la benzina. Si entre el març i l'abril ja van registrar una desviació de 4,7 milions d'euros respecte al pressupostat, al juny aquesta quantitat ja s'havia incrementat als 8,8 milions. Fa només un parell de mesos es parlava d'un dèficit que fregaria els 20 milions d'euros. No obstant això, la tendència dels sobrecostos ja s'enfila a un dèficit que s'aproparia als 30 milions.

El president de la FECAV, José Maria Chavarría, ha destacat que la decisió de l'Executiu de Pedro Sánchez és una mesura "poc estudiada i discriminatòria" per a les empreses del transport per carretera a Catalunya. De fet, Chavarría ha parlat del tracte diferenciat que pateixen les persones i comarques en què l'única opció de transport, més enllà del vehicle privat, és l'autobús interurbà. "Seria més convenient si el govern de l'Estat incrementés la freqüència de bus i tren per tot Catalunya, sense discernir a cap segment de la població", ha finalitzat el president de la Federació.

El volum d'ocupació de les línies d'autobús

Les companyies d'autobús han reclamat que el descompte del 50% en els títols dels viatges podria comportar un augment de la demanda. Per aquest motiu, han exigit més seguretat en el servei i han alertat d'un possible sobrecost per la normativa de temps de conducció i descans. L'informe també recull les dades d'ocupació actual del transport per carretera, que ha remarcat que més de 500 expedicions de 19 operadores a tot Catalunya es troben per sobre del 75% de la seva capacitat màxima. Concretament, d'aquestes expedicions un 40% se situen per sobre del 90% i una de cada cinc assoleix el 100% de la seva capacitat