Aquest 2022 ha estat un any de moltes variacions a les enquestes i l'arribada d'Alberto Núñez Feijóo després d'una lluita fratricida al Partit Popular que va acabar amb la renúncia de Pablo Casado i Teodoro García Egea va suposar un abans i un després als sondejos. Quan encara regnava al PP el seu expresident, aquest se solia col·locar darrere de Pedro Sánchez, en gran part per les lluites internes entre ell i Isabel Díaz Ayuso que no generaven gens de confiança en els electors. Quan l'expresident de la Xunta de Galícia va arribar al carrer Gènova tot va canviar i es va situar per davant dels socialistes pràcticament des del mes de març, amb més o menys marge per a la victòria. Ara, però, una de les últimes enquestes del 2022, publicada per eldiario.es demostra que aquest "efecte Feijóo" s'ha diluït i que ell i Pedro Sánchez empatarien en unes eleccions generals. Per la seva part, l'estancament del PP afavoreix Vox, que també ha anat fluctuant als sondejos passant d'un ascens que semblava imparable a una gran patacada després de les eleccions andaluses. Unidas Podemos, per la seva part, continua de baixada i podria perdre fins a 4 punts respecte a les eleccions del 2019, a l'espera de saber amb quina fórmula es presentaran els socis minoritaris del govern espanyol a les eleccions que Pedro Sánchez ha fixat el desembre de 2023, d'aquí a un any.

En un sondeig elaborat entre l'1 i el 13 de desembre, amb la reforma dels delictes de malversació i sedició sobre la taula i el rerefons del bloqueig de la renovació del Consell General del Poder Judicial així com la rebaixa de les penes d'agressors sexuals a partir de la llei del Només sí és sí, de la ministra Irene Montero, Pedro Sánchez aconsegueix pràcticament empatar amb Feijóo, cosa que feia mesos que no passava, sense tenir en compte les enquestes del CIS. Concretament, el PP aconseguiria un 27,9 % dels vots, mentre que el PSOE un 27,7%, un resultat molt ajustat. Els populars millorarien significativament les xifres obtingudes el 10-N, amb Casado al capdavant, però aquest és el tercer mes consecutiu que ha perdut suports a l'enquesta publicada per eldiario.es, i des del mes de novembre ha perdut dos punts. Caldrà veure si seran capaços de revertir la tendència o, per contra, poden remuntar i tornar a prendre distància. 

Més distància que mai entre Vox i Unidas Podemos

Si en les darreres eleccions els populars van aconseguir un 21% dels vots, els socialistes van aconseguir el 28,5% i 120 escons. En els últims mesos, marcats per un augment desmesurat del cost de la vida, n'havia anat perdent, però en aquesta ocasió frega el 28%, acostant-se a les xifres de 2019. Si la batalla entre PP i PSOE és més crua que mai per la primera posició, en el cas de la tercera, la cosa canvia, ja que Vox torna a recuperar l'embranzida que havia anat perdent en els últims mesos, en què el partit ultra ha hagut de fer front a la seva primera crisi interna i la consegüent pèrdua de credibilitat, mentre que Unidas Podemos perd més votants en unes setmanes marcades per les rebaixes de les condemnes a agressors sexuals com a efecte indesitjat de la llei del Només sí és sí, que ha estat finalment modificada però de manera insuficient. Concretament, els de Santiago Abascal aconsegueixen el 18,2% dels vots, mentre que els de (en principi) Yolanda Díaz es queden a la meitat que els ultres, 9,4%. El 2019, en van obtenir 15,1% i 12,8%, respectivament,  unes xifres molt més ajustades. 

Ciutadans obtindria un resultat insignificant 

Pel que fa a Ciutadans, immersos en la seva pròpia crisi que arriba a tots els nivells, les enquestes no els donen cap empenta per encarar la seva refundació, sinó més aviat el contrari. Un cop més, i en línia amb el que marquen la resta de diaris, l'enquesta els situa vorejant la desaparició i només assolirien un 0,3% dels vots, uns resultats humiliants, sobretot comparats amb les eleccions del 28-A, abans de la gran patacada d'Albert Rivera, quan en van arribar als 57 diputats i més d'un 15% dels vots. Així, els partits independentistes passarien per davant del d'Inés Arrimadas, tot i que aquesta enquesta no publica els seus resultats per separat.