El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha negat que ERC hagi abandonat l'independentisme i ha replicat a Junts que "confondre uns pressupostos amb un referèndum és barrejar coses quan no toca". El dirigent d'ERC ha carregat contra les crítiques que l'acusen d'aquest abandonament i ha apel·lat a Junts per Catalunya: "Nosaltres no hem abandonat l'independentisme igual que Junts no ho va fer quan va pactar amb el PSC a la Diputació de Barcelona i igual que Junts no ho va fer quan l'exconseller d'Economia Jaume Giró buscava els socialistes pels seus pressupostos". Precisament aquest dijous a la tarda, Aragonès va respondre per carta a Jordi Turull que Junts per Catalunya és a temps de sumar-se a uns pressupostos que, de moment, inclouen el 79% de les seves propostes. La missiva del president responia a l'enviada prèviament pel secretari general de Junts, en la qual oferia "estabilitat" al Govern a canvi de refer "la unitat d'acció de l'independentisme".

D'altra banda, ha negat que el Govern hagi cedit més que els socialistes i ha situat l'acord al "mig": "En una negociació és normal cedir i trobar un punt d'entesa que normalment està al mig, crec que és el que hem fet", ha aclarit en declaracions a TV3. En la mateixa línia ha recordat que una negociació de pressupostos no té com a objectiu veure qui queda millor, "l'objectiu és que la ciutadania tingui més recursos", ha asseverat. Aragonès també ha dit que no li fa patir la situació de minoria al Parlament i ha recordat que s'han aprovat dos pressupostos seguits, quan feia vuit anys que no passava.

La unitat independentista

El president de la Generalitat ha aprofitat per demanar la unitat de l'independentisme per forçar el govern espanyol a acceptar un referèndum: "Si l'Estat no veu unitat a Catalunya, no es mourà". Per això, Aragonès ha estès la mà a tots els partits, "els del sí i els del no", per establir les bases d'un referèndum pactat i els resultats del qual siguin reconeguts a nivell internacional. També ha demanat a les forces independentistes que, si no veuen futur la seva proposta d'acord de claredat, proposin les opcions per avançar cap a la independència.

Les tres grans infraestructures

L'entrevista al president s'ha centrat, en gran part, en comentar les tres grans infraestructures que s'inclouen a l'acord de pressupostos: la B-40, la "modernització" de l'aeroport del Prat i el Hard Rock. Aquests són els tres projectes que els de Salvador Illa exigien per a validar els comptes. Sobre la B-40, el president ha recordat que només es fa referència a un petit tram i no a una gran infraestructura que afecta a tot el país. Per això, Aragonès ha explicat que s'estudiarà de tal manera que no hi hagi un impacte medioambiental. El president ha defensat aquest projecte però al mateix temps ha reconegut que no és el que ell voldria però "l'acord era necessari", per això tot es farà respectant el mediambient.

Sobre la "modernització" de l'aeroport que s'ha pactat, Aragonès ha explicat que l'objectiu principal és que Barcelona i Catalunya tinguin moltes més connexions intercontinentals i que tot es farà amb el compromís de respectar l'entorn natural. El president ja assegurat que s'estudiaran totes les solucions perquè el seu Govern no es vol resignar a que "l'única possibilitat sigui la que planteja Aena". Finalment, sobre el projecte del Hard Rock Café, ha explicat el que ja apunta el document de l'acord, que es completaran els processos relacionats amb l'inici del projecte del Consorci Recreatiu i Turístic de Salou i Vila-seca, prèvia aprovació definitiva del Pla de Desenvolupament Urbanístic. "És important que el desenvolupament econòmic del Camp de Tarragona passi per la reindustrialització", ha conclòs.