El Parlament vol que el Govern aclareixi els costos de disseny de la T-Mobilitat, així com el seu estat actual i les penalitzacions i indemnitzacions acordades fins ara pels incompliments del contracte. Així s’ha aprovat aquest dijous en una moció del PSC que ha rebut el suport gairebé unànime de tota la Cambra catalana.

El text també demana al Govern que encarregui “una auditoria independent per determinar quins han sigut els problemes tecnològics que han impedit la seva posada en funcionament en els terminis previstos” i que lliuri “les seves conclusions al Parlament en un termini màxim de 6 mesos”.

La moció, que emplaça l’Executiu català a “garantir la màxima fiabilitat i seguretat en el desenvolupament tecnològic de la T-Mobilitat”, ha arribat després de la darrera polèmica del projecte. I és que ara fa un mes, un error informàtic va provocar que quedessin al descobert dades personals de milers d’usuaris voluntaris.

Gràcies a l’acceptació d’una esmena d’ERC, el text demana que en un termini màxim de 6 mesos també s’aprovi “un nou sistema tarifari del transport públic, basat en quilòmetres recorreguts i recurrències en l’ús tenint en compte especialment la tarificació social i preveient nous models de mobilitat en transport públic, com la variabilitat del teletreball”.

Per últim, la moció demana que es garanteixi a l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i als operadors públics que en depenen que "impulsaran la gestió de la T-Mobilitat una vegada sigui operativa".

Els retrets del PSC

En el debat, tant el PSC com la resta de grups de l’oposició han carregat amb duresa contra el Govern i han emfatitzat que el projecte es remunta al 2013. Per la seva banda, els grups del Govern han donat suport a la moció però han volgut traslladar part de la culpa a l’Àrea Metropolitana de Barcelona i a l’Ajuntament de la capital catalana.

"Sap qui és Janet Sanz o Poveda? El senyor Antoni Poveda (alcalde socialista de Sant Joan Despí fins el passat mes de setembre) és vicepresident de l'AMB des de fa tres anys i jo fa tres mesos que en soc president", va respondre el vicepresident Jordi Puigneró als socialistes en la interpel·lació prèvia a la moció que va tenir lloc fa dues setmanes. Així mateix, va remarcat que la T-Mobilitat no és un projecte només de la Generalitat sinó també de l'Ajuntament de Barcelona i de l’AMB.

Tanmateix, el vicepresident sí que va admetre que es porten "massa anys" de retard en l'aplicació d'aquest projecte tot i que va voler remarcar que el Govern no hi ha posat "ni un euro".

 

Imatge principal: parada de metro de Trinitat Nova de Barcelona / Foto: TMB