La Junta Electoral Central (JEC) abordarà aquest dijous en una reunió a les 13 hores la possibilitat de retirar l'escó a la presidenta suspesa del Parlament i presidenta de Junts, Laura Borràs. La dreta espanyolista va reaccionar a la condemna de 4 anys de presó i 13 d'inhabilitació per a Laura Borràs. Vox, Ciutadans i el Partit Popular va posar sobre la taula la via de la Junta Electoral Central (JEC) per tombar Laura Borràs i retirar-li l'acta de diputada si no acaba dimitint pel seu compte, com ja va fer amb el cas del president Quim Torra i de l'exdiputat de la CUP, Pau Juvillà. En cas que es faci efectiva la retirada de l'escó a Borràs, els grups parlamentaris hauran de decidir com se la substitueix. Junts haurà de dir si vol que un altre membre del seu partit ocupi la presidència de la cambra catalana o, com va suggerir la secretària segona de la Mesa, Aurora Madaula, no proposa nou candidat com a protesta per la sentència.
- Laura Borràs és condemnada a 4 anys i mig de presó i 13 anys d'inhabilitació
- Vox, Cs i PP recorren a la JEC per forçar el relleu de Laura Borràs al Parlament
- El PSC exigeix un pas al costat de Laura Borràs per "recuperar el prestigi" del Parlament
- Laura Borràs exigeix la seva restitució com a presidenta del Parlament tot i la sentència
- La sentència de Laura Borràs: per què els tribunals demanen indults?
Fins aquí la cobertura en directe d'ElNacional.cat sobre l'última hora de la decisió de la JEC. Després de tres hores de reunió, l'organisme ha donat 10 dies al Parlament per constatar si retira l'escó a Laura Borràs. Així, ha iniciat el procés per retirar-li l'acta.
La intervenció de Laura Borràs finalment serà a porta tancada. La presidenta suspesa del Parlament ha arribat a l'acte acompanyada d'Aurora Madaula. Després de la intervenció de Borràs, començarà l'acte de Junts sobre dèficit fiscal que es pot seguir aquí.
Laura Borràs ja arribat a l'acte sobre el dèficit fiscal que organitza Junts aquest dijous. Està previst que hi intervingui i faci una valoració sobre la decisió de la JEC.
A les 19.10 hores, Junts organitza l'acte "Un pressupost de debò: la Catalunya sense dèficit fiscal" — amb Joan Canadell, Germà Bel, Joan B. Cases, Mònica Roca, Guillem López i Consol Vancells. Està previst que Laura Borràs hi intervingui.
El jurista Hèctor López Bofill (Junts) s'ha fet ressò de la piulada de Jaume Alonso-Cuevillas i ha recordat que "Espanya encara no ha complert amb aquest dictamen de Nacions Unides per l'anterior suspensió de polítics electes que torna a perpetrar una altra violació". "Però aquest cop dins aquesta Espanya hi ha càrrecs institucionals ocupats per suposats independentistes. Quina vergonya!", ha dit.
Espanya encara no ha complert amb aquest dictamen de Nacions Unides per l’anterior suspensió de polítics electes que torna a perpetrar una altra violació. Però aquest cop dins aquesta “Espanya” hi ha càrrecs institucionals ocupats per suposats independentistes. Quina vergonya! https://t.co/sU9eoAWHgT
— Hèctor López Bofill 🎗 (@lopezbofill) April 13, 2023
Fonts del Parlament apunten al programa Planta Baixa de TV3 que, a hores d'ara, no està previst que la Mesa es reuneixi de manera extraordinària. En principi, se seguirà el calendari i que es reunirà de manera ordinària el pròxim dimarts.
Els advocats Gonzalo Boye i Isabel Elbal han argumentat que en aquest procediment penal se li han vulnerat almenys 12 drets: el dret a un jutge predeterminat per llei; el dret un jutge imparcial; el dret a la presumpció d’innocència, el dret a tutela judicial efectiva, el dret de defensa, el dret al secret de les comunicacions, el dret a la intimitat i a la protecció de l’entorn virtual, el dret a un procés amb les degudes garanties, al principi de legalitat, el dret a la llibertat personal, del principi de proporcionalitat i del dret de representació i participació política.
La via administrativa que s'engega funciona en paral·lel a la del recurs a la sentència del TSJC. La defensa de Laura Borràs va presentar dimecres els arguments que motiven el recurs de cassació que presentarà al TSJC contra la condemna de 4 anys i mig de presó, 13 d'inhabilitació a càrrec públic i a pagar una multa de 36.000 euros per haver fraccionat contractes quan era directora de la Institució de les Lletres Catalanes.
La JEC s'ha referit al cas de l'exdiputat Pau Juvillà, que va perdre l'escó tot i el recurs presentat al Tribunal Suprem. L'organisme posa en antecedents i subratlla que el 22 de desembre del 2021 ja va demanar a Laura Borràs que digués que havia fet amb la situació de Juvillà, que va perdre l'escó sense sentència ferma després de diverses advertències de la JEC.
La JEC recalca que el Parlament no té "competència exclusiva" per aplicar l'esmentada "inelegibilitat sobrevinguda" i afegeix que l'administració electoral pot aplicar directament la LOREG per retirar l'escó i "restablir la composició del Parlament mitjançant l'expedició de la credencial al candidat corresponent", que en aquest supòsit recauria sobre el portaveu de Demòcrates, Toni Castellà.
En l'escrit, la JEC també ha citat altres resolucions judicials que constaten que les causes d'inelegibilitat establertes a l'articulat constitueixen una "conseqüència automàtica" de la pena imposada per la sentència.
En els precedents, la JEC ha recordat que el TSJC va condemnar Laura Borràs com a autora d'un delicte de prevariació i que, segons l'article 6.2 b) de la Llei Orgànica de Règim Electoral (LOREG), els condemnats per sentència, encara que no sigui ferma, són "inelegibles" per exercir un càrrec públic electiu. En el cas de Borràs, la JEC ha subratllat que la prevaricació s'emmarca com un delicte contra l'Administració Pública.
La JEC també hi ha vist casos "anàlegs" amb el president Quim Torra, a qui també van retirar l'acta. Però en aquest cas, Alba Vergés haurà d'explicar que la Mesa del Parlament va suspendre la presidenta i diputada de les seves funcions arran de l'obertura de judici oral "per delictes relacionats amb la corrupció", en virtut del reglament.
Amb aquest moviment, la JEC ha descartat remetre el procediment a la Junta Electoral Provincial de Barcelona i ordenar al Parlament que retiri l'escó directament. Ha optat per una via intermèdia: ha passat la responsabilitat a Alba Vergés perquè aclareixi quines accions ha dut i durà a terme en relació amb la credencial de Laura Borràs i ha establert un vincle entre la seva situació i la de l'exdiputat de la CUP Pau Juvillà — a qui van retirar la credencial per ordre de la JEC després de requerir informació al Parlament.
Laura Borràs obrirà juntament amb Jordi Turull un acte de Junts per Catalunya sobre el dèficit fiscal que tindrà lloc aquesta tarda a les 19 h a la Llotja de Mar. Serà la seva primera aparició després de la resolució de la JEC.
Minuts abans que la JEC comuniqués la seva decisió, Laura Borràs ha repiulat una piulada amb un text de Mercè Rodoreda: "Que m'enterrin on em mori. Tant me fa. El panteó de la família, el nínxol de la família... la cova dels esquelets... quina misèria, que petit, tot... I la mort amb la seva infinita grandesa et para el cor i et dóna a la terra, sigui d'on sigui. Per ganes de joc".

El diputat de Junts i part del cercle íntim de Laura Borràs, Francesc de Dalmases, ha respost a la piulada de Jaume Alonso-Cuevillas: "Amb crispetes esperant veure qui perpetra la vulneració del Dictamen del Comitè de Drets Humans de Nacions Unides de 30 d'agost de 2022".
Amb crispetes esperant veure qui perpetra la vulneració del Dictamen del Comitè de Drets Humans de Nacions Unides de 30 d’agost de 2022. https://t.co/vLe7MHxNs4
— Francesc de Dalmases i Thió @JuntsXCat (@francescd) April 13, 2023
El diputat de Junts Jaume Alonso-Cuevillas ha sigut dels primers a reaccionar a la decisió de la JEC. En una piulada, ha criticat que "suspendre polítics electes sense sentència ferma vulnera l'art. 25 del Pacte Internacional de Drets Civils i Polítics". "Fa només uns pocs mesos que així ho va recordar el Dictamen del Comitè de Drets Humans de Nacions Unides de 30 d'agost de 2022. I com si plogués", ha afegit.
Suspendre polítics electes sense sentència ferma vulnera l’art. 25 del Pacte Internacional de Drets Civils i Polítics. Fa només uns pocs mesos que així ho va recordar el Dictamen del Comitè de Drets Humans de Nacions Unides de 30 d’agost de 2022.
— Jaume Alonso-Cuevillas i Sayrol (JACS) (@JACS_JaumeACS) April 13, 2023
I com si plogués.
La JEC també recalca que si el Parlament no aplica l'esmentada "inelegibilitat sobrevinguda", l'administració electoral pot aplicar directament la LOREG per retirar l'escó de Laura Borràs i "restablir la composició del Parlament mitjançant l'expedició de la credencial al candidat corresponent", que en aquest supòsit recauria sobre el portaveu de Demòcrates, Toni Castellà. En aquest punt, la JEC es refereix al cas de l'exdiputat de la CUP Pau Juvillà, que perdre l'escó tot i el recurs que va presentar al Tribunal Suprem.
En els precedents, la JEC ha recordat que el TSJC va condemnar Laura Borràs com a autora d'un delicte de prevaricació i que, segons l'article 6.2 b) de la Llei Orgànica de Règim Electoral (LOREG), els condemnats per sentència, encara que no sigui ferma, són "inelegibles" per exercir un càrrec electiu. En el cas de Borràs, la JEC subratlla que la prevaricació s'emmarca com un delicte contra l'Administració Pública. L'escrit també cita altres resolucions judicials que constaten que les causes d'inelegibilitat establertes a l'articulat constitueixen una conseqüència automàtica de la pena imposada per la sentència.
Laura Borràs tindrà 10 dies més de marge com a diputada al Parlament. Després d'una reunió de més de tres hores, la JEC ha deixat un termini de 10 dies a Alba Vergés perquè digui si retira l'escó a la presidenta suspesa i líder de Junts. És en aquest temps que la cambra catalana ha de comunicar a la mateixa JEC les decisions que ha pres respecte de Borràs després que el TSJC la condemnés per prevaricació i falsedat documental a penes de presó i inhabilitació per càrrec públic. És a dir, requereix "decisions, resolucions o altres mesures que la institució hagi pogut adoptar en relació amb l'afer".
És a dir, que la JEC ha enviat l'expedient de Laura Borràs a la vicepresidenta primera del Parlament en funcions de presidenta, Alba Vergés, perquè en un termini de deu dies comuniqui a l'organisme si li retira l'escó de diputada a la líder de Junts. La JEC també ha remès l'expedient a la mateixa Borràs perquè presenti al·legacions en el mateix termini de temps, si escau.
En aquests deu dies que la JEC ha donat al Parlament, Laura Borràs també "podrà formular les al·legacions que estimi pertinents".
La JEC ha sol·licitat a la vicepresidenta del Parlament en funcions de presidenta, Alba Vergés, que en el termini de deu dies comuniqui a l'organisme "les decisions, resolucions o qualsevol altres mesures que aquesta institució hagi pogut adoptar en relació amb aquest afer, així com les al·legacions que, si escau, desitgi formular, en ordre de poder adoptar alguna decisió sobre aquesta qüestió".
❗ La JEC dona 10 dies al Parlament per constatar si retira l'escó a Laura Borràs | Per Jaume Vich
Aquesta és la decisió de la JEC sobre Laura Borràs:
🔴 ÚLTIMA HORA | La Junta Electoral Central (JEC) ha iniciat el procés per retirar l'escó a Laura Borràs i ha donat deu dies al Parlament.
El jurista Hèctor López Bofill (Junts) ha criticat aquest matí que ERC no es queixés de la "corrupció" de Laura Borràs quan necessitaven els vots de Junts per investir Pere Aragonès. "Aleshores i ara tenen molta barra", ha dit a Twitter, el dia que s'espera que la JEC prengui una decisió sobre la presidenta suspesa del Parlament.

Aviat coneixerem la decisió de la Junta Electoral Central (JEC) sobre Laura Borràs. S'auguren dues possibilitats: reclamar al Parlament que retiri la credencial a la presidenta suspesa o traspassar la responsabilitat a la Junta Electoral Provincial de Barcelona.
Alícia Romero també ha descartat l'indult per Laura Borràs i ha demanat que deixi ja l'escó. "Envio tot el suport a Junts. No sempre és fàcil actuar", ha dit aquest matí a Cafè d'Idees.
Salvador Illa ha destacat que el PSC s'han "ofert a col·laborar" per desencallar la situació i ha expressat que li agradaria que la proposició de modificació del reglament del Parlament que van registrar per poder destituir Laura Borràs "es pugui tramitar de la manera més ràpida i àgil possible" que doni lloc a "arbitrar mecanismes jurídicament solvents per poder apartar Borràs de la presidència i triar un nou president". En aquesta línia, ha volgut destacar la "passivitat" d'ERC, Junts i la CUP en aquest tema.
Davant la decisió que pugui adoptar la Junta Electoral sobre l'escó de Laura Borràs, Salvador Illa ha afirmat que li agradaria que fos el Parlament qui "resolgués" la seva situació. "No hauríem d'haver arribat a aquest punt, Borràs té tot el dret a defensar-se, però hauria d'haver fet un pas al costat", ha reiterat. El líder socialista ha afegit que "vist que no ho farà", esperava que "les formacions polítiques que la van investir haguessin entomat la responsabilitat de resoldre aquest assumpte".
La possibilitat d’indultar Laura Borràs és cada cop més remota. Així es desprèn de les declaracions que ha fet aquest dijous la ministra de Justícia, Pilar Llop. El govern espanyol "té línies clares pel que fa als indults, nosaltres som restrictius i no els hem concedit mai en casos de corrupció, violència de gènere o tràfic de drogues", ha manifestat la ministra. D’aquesta manera, Llop ha mantingut el mateix discurs que ja va interpretar el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, fa un parell de setmanes.
La portaveu d'ERC al Parlament, Marta Vilalta, ha afirmat que el seu grup no comparteix la proposta del PSC que permetria destituir membres de la Mesa per pèrdua de confiança. "Creiem que no faria falta segons quina reforma ad hoc si actuéssim amb responsabilitat, sentit comú i posant per davant interessos col·lectius", ha afegit Vilalta en roda de premsa tot instant la presidenta suspesa del Parlament, Laura Borràs, a apartar-se.
Laura Borràs esgrimeix fins a dotze vulneracions de drets en el recurs contra la sentència. La defensa de Borràs anuncia que el TSJC li ha vulnerat des de tenir un jutge imparcial a la seva representació política.
La sentència del TSJC, però, no va tenir la unanimitat dels tres magistrats, sinó que un vot particular va sostenir que Borràs no va cometre un delicte de falsedat en document públic, sinó que només de document privat, i que se l’hauria de condemnar com a molt a 23 mesos de presó, en aplicar-li dilacions indegudes del procediment, que ha durat més de cinc anys.
En la sentència contra Borràs, el tribunal demana l'indult parcial per a Borràs per evitar que entri en un centre penitenciari, ja que considera que la pena que li ha de posar legalment és excessiva pels fets que va cometre: el fraccionament de 18 contractes per un valor total de 335.000 euros, contractes que van ser adjudicats directament a un informàtic conegut seu, Isaías Herrero.
La fiscalia no preveu presentar cap recurs contra la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) que va condemnar la presidenta suspesa del Parlament, Laura Borràs, a 4 anys i mig de presó, 13 anys d’inhabilitació a càrrec públic i pagar una multa de 36.000 euros pels delictes de prevaricació i falsedat documental quan era directora de la Institució de les Lletres Catalanes (ILC), entre els anys 2013 al 2017.
L'expresident del Govern Quim Torra va perdre l'escó el gener de 2020 per la condemna imposada pel TSJC d'un any i mig d'inhabilitació per desobediència també per no haver retirat llaços grocs, en el seu cas del Palau de la Generalitat. El Parlament aleshores presidit pel republicà Roger Torrent va acabar retirant-li l'acta després de les advertències de l'àrbitre electoral.
Juvillà va perdre l'escó per ordre de la JEC a finals de gener de 2022. En el seu cas, el Parlament el va acabar donant de baixa com a diputat abans que hi hagués sentència ferma del Suprem després que la JEC fes diverses advertències a la mateixa Borràs, quan encara no estava suspesa, sobre les responsabilitats que podia comportar no fer-ho.
La Junta Electoral Central és l'òrgan superior de l'Administració Electoral. Té caràcter permanent i seu al Congrés dels Diputats a Madrid.
Està composta per:
-
Vuit Vocals Magistrats del Tribunal Suprem, designats mitjançant insaculació pel Consell General del Poder Judicial.
-
Cinc Vocals Catedràtics de Dret o de Ciències Polítiques i Sociologia, en actiu, designats a proposta conjunta dels partits, federacions, coalicions o agrupacions d'electors amb representació al Congrés dels Diputats.
En el cas de Borràs, la condemna del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya la condemna a 13 anys d'inhabilitació per a empleada o càrrec públic electe o de funcions de govern o administració, a banda de la pena de quatre anys i mig de presó pel fraccionament de 18 contractes a favor d'un conegut seu quan presidia la Institució de les Lletres Catalanes (ILC) del 2013 al 2017.
Està previst que cap a quarts de tres es conegui la decisió de la Junta Electoral Central.
La diputada de Cs al Parlament i candidata a l'Ajuntament de Barcelona, Anna Grau, ha assegurat que el seu partit està fart de la presidenta del Parlament suspesa, Laura Borràs. "Per nosaltres ja és història", ha afegit en roda de premsa poc abans de la reunió de la Junta Electoral Central (JEC).
En cas que la JEC opti per resoldre ella mateixa i ho fes en línia amb pronunciaments anteriors, l'àrbitre electoral podria considerar que la sentència del TSJC que condemna Borràs per prevaricació i falsedat documental és causa d'inelegibilitat sobrevinguda. Per establir aquesta retirada de l'escó la Junta Electoral podria esgrimir l'article 6.2 b) de la Llei Orgànica del Règim Electoral General (LOREG)
L'àrbitre electoral podria seguir els precedents dels casos de l'exdiputat de la CUP Pau Juvillà i de l'expresident de la Generalitat Quim Torra i adoptar la decisió sense esperar que hi hagi una sentència ferma. Fonts de l'òrgan expliquen que una altra opció podria ser traspassar l'afer a la Junta Provincial Electoral, ja que està constituïda amb motiu de les eleccions del 28-M.
La Junta Electoral Central (JEC) abordarà aquest dijous en una reunió prevista per les 13 hores la possibilitat de retirar l'escó a la presidenta suspesa del Parlament i presidenta de Junts, Laura Borràs. En l'ordre del dia de la trobada està examinar els escrits de Vox, Cs i PPC que li sol·liciten que ordeni la retirada de l'acta.