El Govern de la Generalitat i l'executiu espanyol es tornen a reunir aquesta tarda per continuar avançant en l'acord per l'execució de la B-40. La trobada serà aquest dijous a les 17:00 hores a la seu del Ministeri de Transports, a Madrid, i per la banda catalana hi assistiran la secretària general de la Presidència, Núria Cuenca; el secretari general de Territori, Joan Jaume, i el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas; mentre que hi representaran el govern espanyol el secretari d'Estat de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, David Lucas, i el secretari general d'Infraestructures, Xavier Flores. La primera reunió entre els dos governs es va celebrar fa tot just deu dies per tractar de desencallar l'acord. Inicialment, el termini que s'havia fixat per tancar el pacte va acabar el 31 de març.

Bloqueig de l'acord 

Entre les qüestions que bloquegen l'acord hi ha el finançament, ja que la primera opció del govern espanyol és finançar l'obra amb la disposició addicional tercera de l'Estatut d'Autonomia, proposta que la Generalitat rebutja. De totes maneres, després de la darrera reunió el Ministeri de Transports es va obrir a finançar les obres "al marge" de la disposició addicional tercera, és a dir, amb una "altra fórmula" de finançament. Tampoc hi ha acord en el traçat, i mentre que el govern català vol limitar la infraestructura al tram pactat entre Sabadell, Terrassa i Castellar del Vallès, l'executiu espanyol vol obrir la porta a continuar ampliant la B-40.

L'acord per la B-40 forma part del pacte de pressupostos de la Generalitat amb el PSC. Fins ara els socialistes proposaven finançar la ronda nord amb la disposició addicional tercera de l'Estatut i deixar oberta la porta a continuar ampliant la carretera més enllà del tram pactat entre Sabadell, Terrassa i Castellar del Vallès. Per la primera trobada, les dues parts havien intercanviat prèviament documents i fonts de la Generalitat apuntaven que hi havia opcions d'arribar a una entesa. Després d'aquesta primera reunió, fonts de la Generalitat van remarcar que volen per escrit el compromís del govern espanyol de buscar una font de finançament alternativa a la disposició addicional tercera i que les obres es limitin a la ronda nord sense entrar en una possible prolongació fins a Granollers, el que seria el Quart Cinturó (B-40).

Via de finançament alternatiu

La ministra de Transports, Raquel Sánchez, es mostra confiada a arribar a un acord amb la Generalitat per desencallar la B-40. En una entrevista la setmana passada a TV3, Sánchez va explicar que el Ministeri ha enviat la darrera proposta al Govern després de la reunió, que va qualificar de "força positiva" i va suposar un "apropament". La titular de Transports no va concretar quina serà la via alternativa de finançament i afirmava que el Ministeri l'està buscant i ho plantejarà en la reunió d'aquest dijous. "Quan la trobem ho explicarem", va assegurar. 

Sánchez va assegurar que els diners per finançar la ronda nord —el tram de la B-40 entre Terrassa i Sabadell— no es trauran de partides ja compromeses i tampoc es finançaran les obres amb peatges. "No és una cosa senzilla", va advertir. La titular de Transports assenyalava que el projecte encara s'ha de redactar i que, per tant, encara no serà necessari consignar tota la quantia de les obres en un primer pressupost sinó que es podran "moure els recursos de manera més equilibrada".