Una delegació de la Generalitat es reunirà aquest dilluns a la tarda a Madrid amb el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana per desencallar la B-40. Serà la primera vegada que representants de la Generalitat i La Moncloa tenen una reunió presencial sobre aquest tema, després que el passat 31 de març acabés el termini marcat per Esquerra Republicana i PSC en l’acord de pressupostos. Fins ara, ambdues parts només han fet intercanvis de documents, i s’han encallat en dues qüestions: el traçat i el finançament de la infraestructura. El govern espanyol proposa finançar la ronda nord amb la disposició addicional tercera de l'Estatut i l'executiu català ho rebutja. D'altra banda, el Ministeri de Transports vol deixar oberta la porta a continuar ampliant la carretera més enllà del tram pactat entre Sabadell, Terrassa i Castellar del Vallès.

La reunió es produirà a la seu del Ministeri, però no es preveu que hi assisteixi la ministra Raquel Sánchez. Fonts del departament espanyol apunten que hi assistiran el secretari d’Estat de Transports, David Lucas, i el secretari general d’Infraestructures, Francisco Javier Flores. Per part del Govern assisteixen a la trobada la secretària general de Presidència, Núria Cuenca; el secretari general de Territori, Joan Jaume; i el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas. I del govern espanyol hi participaran el secretari d'estat de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, David Lucas, i el secretari general d'Infraestructures, Francisco Javier Flores.

Cal tenir en compte que si el Govern vol tirar endavant la B-40 és perquè així es va pactar amb el PSC en l’acord de pressupostos. Esquerra Republicana mai no ha estat interessada en aquesta infraestructura. De fet, el conseller de Territori, Juli Fernández, va manifestar fa un parell de setmanes que hi ha "necessitats importants que milloren molt més la vida de la gent que la B-40”.

Tot i reiterar la voluntat de la Generalitat d’arribar a un acord amb el govern espanyol, el conseller va lamentar que es parli tant sobre la B-40, mentre que hi ha projectes com la "millora de la connexió entre Castellar i la C-58 o l'increment del transport públic que són clau".

De la mateixa manera, Fernández va reiterar el compromís del Govern d'arribar a un acord amb Madrid per la B-40, però va assenyalar que es farà sempre en els termes que es van pactar pels pressupostos. "No podem arribar a un acord en coses que no hem pactat", va advertir, avisant que no es pot plantejar fer una autovia ni ampliar els municipis per on passi la infraestructura.

Amb tot, el conseller va recordar que la infraestructura que es planteja s'ha de finançar amb "recursos nous provinents de l'Estat", i no amb la disposició addicional tercera, que és un "deute" del govern espanyol amb la ciutadania de Catalunya.