Carregant...

La decisió d'amnistiar Josep Maria Jové, president del grup parlamentari d'Esquerra Republicana al Parlament de Catalunya i exalt càrrec del Departament d'Economia del Govern de l'1 d'octubre, liderat pel vicepresident Oriol Junqueras, està en mans del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya. Aquest divendres, la Fiscalia ha evitat pronunciar-se sobre la petició de Jové al TSJC perquè retiri les seves qüestions prejudicials i l'amnistia. Jové —que durant el procés es va fer famós per la seva llibreta Moleskine negra— va ser el secretari general de la Vicepresidència i d'Economia i Hisenda en el Govern de Carles Puigdemont i és considerat com una persona clau en l'organització del referèndum. En un escrit, el tinent fiscal Pedro Ariche recorda al TSJC que la Fiscalia no va instar en el seu dia a elevar qüestions prejudicials al Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE), i que, per això mateix, deixa a les seves resoldre si aplica l'amnistia ja al líder d'ERC al Parlament. 

Jové, com Lluís Salvadó (secretari d'Hisenda del Govern de l'1-O i ara mà dreta de Junqueras com a director general d'Esquerra), està acusat de malversació, prevaricació i desobediència pel seu paper en l'organització de l'1-O dins el Departament d'Economia. Cal recordar que tant Jové com Salvadó van ser detinguts el 20 de setembre del 2017 per la Guàrdia Civil. Dos dies després, el 22 de setembre, va ser posat en llibertat. Abans de resoldre si els dos exalts càrrecs eren amnistiables, el TJSC va elevar qüestions prejudicials al TJUE pels articles de la llei aprovada al Congrés sobre la protecció de cabals públics i la lluita contra la corrupció. Aquestes coincidien en el fons amb les que va presentar el Tribunal de Comptes sobre la malversació i que van quedar resoltes a mitjan juliol, avalant la llei d'amnistia. Les que afectaven els dos republicans es tramitaven per un procés diferent. Jové, però, considera que amb la sentència d'Estrasburg, que es va viure com una victòria de l'independentisme, ja estableix doctrina sobre el seu cas i que se li pot aplicar ja l'amnistia. 

 

Casos semblants però no idèntics, segons la Fiscalia 

Ara, la Fiscalia ha admès en el seu escrit que la sentència del TJUE  "té per objecte determinats punts comuns" amb el cas que afecta Jové i Salvadó, però "no s'adverteix una completa identitat" entre ambdós procediments. Per això, considera que haurà de ser la mateixa sala civil i penal del TSJC la que, "per al cas d'entendre degudament contestats els dubtes" sobre l'adequació de la llei d'amnistia a la normativa europea, "retiri d'ofici la qüestió formulada, mantenint-la en cas contrari".