Els Comuns han registrat aquest divendres la petició de compareixença dels quatre nous consellers del Govern de Pere Aragonès. El grup parlamentari que lidera Jèssica Albiach espera que compareguin aviat davant de les respectives comissions parlamentàries el conseller de Recerca i Universitats, Joaquim Nadal; el de Drets Socials, Carles Campuzano, i la consellera de Justícia, Drets Socials i Memòria, Gemma Ubasart, i la d'Acció Exterior, Mertixell Serret. En un breu comunicat, els Comuns informen que l'objectiu de les compareixences "és saber quines són les seves prioritats al capdavant de les conselleries, davant de l'absència de detalls sobre la seva línia estratègica i també la data per la seva primera compareixença". Els d'Albiach pressionen el Govern perquè consideren que està "desaparegut, més de 15 dies després de les seves preses de possessions".

Malgrat les queixes, els Comuns sí que van tenir una reunió amb Pere Aragonès després de la sortida de Junts per Catalunya del Govern. De fet, la reunió d'Aragonès amb Jéssica Albiach es va produir el divendres 14 d'octubre i va ser la segona que mantenia amb un grup de l'oposició. Primer es va reunir amb la CUP, el 9 d'octubre. Una tercera reunió la va tenir amb Junts i aquest divendres es reunia amb Salvador Illa.

Els Comuns amenacen amb no donar cap suport

El portaveu dels Comuns, Joan Mena, va criticar el Govern de forma contundent dilluns passat. Mena va acusar l'Executiu de mantenir el mateix rumb que tenia quan governava en coalició amb Junts. Els Comuns van aviar que l'actual legislatura s'escurçaria si Aragonès no es decidia a fer un canvi de rumb, en el sentit d'apostar per més polítiques d'esquerra. Els de Jéssica Albiach condicionen qualsevol suport al Govern a un canvi d'orientació. "No existeixen les condicions per a una aliança estable amb el Govern", va avisar Mena, agregant que el partit negociarà "llei a llei i decret a decret" les propostes del president. Els comuns creuen que la legislatura serà curta: "El Govern no té intenció de sumar una majoria superior que un govern en minoria. No té cap altra intenció a mantenir-se al Govern". Els Comuns negociaven amb el Govern els pressupostos, negociació aturada després de la marxa del conseller de Junts Jaume Giró.

La sortida de Junts del Govern dificulta la subsistència de l'Executiu d'ERC, que governa en solitari i no disposa de cap aliat al Parlament. En el primer ple després de la ruptura es va posar en evidència el camí ple de dificultats que li espera a Aragonès en aquesta nova etapa. El Govern es troba enmig de negociacions discretes amb el govern espanyol per la reforma del delicte de la sedició, carpeta que es barreja també amb la dels pressupostos generals de l'Estat i els de la Generalitat.