El Parlament ha constituït aquest dijous la comissió parlamentària d'estudi pels Drets Civils i Polítics, que havia proposat el president de la cambra, Roger Torrent, i que va ser votada pel ple el passat mes d'octubre. La comissió, que estarà presidida pel republicà Ernest Maragall, ha celebrat la primera sessió just un dia després de les setze detencions efectuades per la policia espanyola i sense ordre judicial pel tall de l'AVE del passat 1 d'octubre.
Uns fets que, segons Maragall, no fan més que incorporar nous motius per a la constitució de la comissió. "Cada dia acumulem raons i fets. Estem carregats de raons i raó", ha dit en aquest sentit. Maragall, que ha demanat als grups que s'activin les sessions de treballa aviat, ha defensat que la comissió ha de posar "llum" sobre les vulneracions de drets i no només denunciar-les, sinó també "ensenyar què vol dir drets civils i polítics i de quina manera estan amenaçats".
A més, Maragall també ha recordat que la comissió coincidirà en el temps amb el judici de l'1-O que començarà en poques setmanes al Tribunal Suprem de Madrid, i que el diputat i president de la comissió ha assenyalat que serà una "cas pràctic terrible" per la comissió d'estudi. La comissió, com ha assenyalat Torrent, té per objectiu "analitzar la vulneració de drets fonamentals dels últims mesos i que sembla que no acaben" però també donar les "condicions per resoldre conflicte polític entre Catalunya i l’estat espanyol".
Amb absències destacades
A la sessió no hi han assistit ni Cs ni PP, que han rebutjat formar-ne part i no han designat cap representant, ni tampoc la CUP, que no hi ha assistit per "motius d'agenda", tot i que sí que ho farà en properes sessions. Tant Torrent com Maragall han lamentat aquestes absències.
En aquest sentit, Torrent ha fet una crida a que s'ho repensin perquè assegura que "aquesta situació ens apel·la a tots", mentre que Maragall ha defensat que "les absències, com els silencis, també defineixen".
La mesa de la comissió està presidida per Maragall i, com a vicepresident i secretari, té Lucas Ferro (comuns) i Francesc de Dalmases (JxCat). La primera sessió de treball, a falta de que els grups ho concretin, serà possiblement l'última setmana de gener.