L'ajuntament de Barcelona vol fer complir els límits de velocitat màxima de circulació per rebaixar la velocitat i reduir la sinistralitat. Per això, l'executiu municipal dirigit per Ada Colau instal·larà aquest any una cinquantena de radars a l'interior de la ciutat. Actualment ja existeixen una desena de radars de punt i un de tram, però tots ells es troben en els accessos o en túnels. Així, per primera vegada, Barcelona es dota d'un sistema de radars a l'interior de la ciutat.

Concretament, s'instal·laran 2 nous radars de tram i 44 nous radars de punt -12 dels quals situats en entorns escolars-. A més, també s'habilitaran 30 noves ubicacions per situar-hi radars pedagògics de manera rotatòria.

 

La mesura pot generar "inquietud" entre els conductors

La regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, ha admès en roda de premsa que la mesura pot generar "inquietud" entre els conductors, però ha remarcat que l'objectiu no és sancionar sinó garantir que es compleixen els límits. Per això, ha dit, "tots els radars estaran senyalitzats i tothom sabrà on es troben". Segons ella, el missatge és "inequívoc": "Volem que els límits de velocitat es compleixin, conduïm massa ràpid per Barcelona", ha assegurat.

Rosa Alarcón compareixença 2 dabril

La regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, ha admès en roda de premsa que la mesura pot generar "inquietud" entre els conductors. / Captura

De fet, l'any 2020 les infraccions per excés de velocitat a Barcelona es van pràcticament doblar, passant de les 347.173 a les 604.104 denúncies per aquest concepte. A més, l'excés de velocitat és una de les causes indirectes principals de sinistre a la ciutat. "El repte és rebaixar de manera generalitzada la velocitat, hem d'aixecar el peu de l'accelerador", ha reiterat la regidora de Mobilitat.

Els nous radars: de tram, de punt i pedagògics

El director de Serveis de Mobilitat, Adrià Gomila, ha explicat que desplegaran tres tipus de radars: de tram, de punt i pedagògics. Instal·lar un radar de punt té un cost d'uns 30.000 euros mentre que un de tram costa uns 250.000 euros.

El de tram, ha recordat, calcula la velocitat mitjana entre dos punts. Al març entrarà en servei un nou radar de tram al túnel de la Rovira i a l'estiu un altre al túnel de Badal. A més, de cara l'any 2022 també està previst un nou radar de tram a la ronda Litoral, al voltant del moll de la fusta.

De radars de punt, més convencional, se n'instal·laran 44 de nous, dels quals 12 estan vinculats al programa Protegim Escoles. Destaquen, per exemple, dos radars que s'ubicaran al carrer d'Aragó, dos més a l'avinguda Diagonal, un a la ronda General Mitre o un a l'avinguda del Paral·lel, entre altres.

L'Intendent Major cap de la Divisió de Trànsit de la Guàrdia Urbana, Jesús Hernando, ha assegurat que el criteri més important a l'hora de decidir els nous punts ha estat la sinistralitat i la gravetat dels sinistres, però també s'han tingut en compte llocs on sovint es detecten excessos de velocitat.

Per últim, també hi haurà nous radars pedagògics, que adverteixen al conductor si supera el límit però sense sanció. Segons Gomila, el radar pedagògic serveix per recollir dades i mesurar velocitats, però també té un "efecte" sobre els conductors, que redueixen la velocitat. L'efecte, segons ha dit, dura entre 3 i 4 setmanes i després per l'efecte pedagògic, per això es varia la ubicació.