Barcelona va ser el 2020 la capital de l'Estat amb més congestions de trànsit malgrat el confinament i les restriccions de mobilitat per la pandèmia, seguida de Granada i Santa Cruz de Tenerife, segons la desena edició del Traffic Index 2020, que publica cada any l'empresa de geolocalització Tom Tom.

El nivell mitjà d'embusos de la ciutat catalana va ser del 22%, encara que va tenir un 24% menys de trànsit que en 2019 i els conductors a Barcelona van perdre més de tres dies en embusos.

El dia amb més trànsit de l'any

El dia amb més trànsit a Barcelona va ser el 21 de gener, abans de l'inici de la pandèmia, amb un nivell de congestió del 48%, coincidint amb un dia de temporal provocat per la borrasca 'Gloria'.

L'informe, que ofereix informació detallada sobre com va ser la situació del trànsit a més de 400 ciutats de 57 països durant el 2020, ha analitzat 25 ciutats espanyoles.

D'aquestes, després de Barcelona, les ciutats més congestionades el 2020 van ser, per aquest ordre, Granada, Santa Cruz de Tenerife, València i Palma de Mallorca, amb nivells mitjans de congestió del 20%, 18%, 17% i 16%, respectivament.

Malgrat seguir sent la ciutat espanyola amb més embusos el 2020, Barcelona ha millorat en 24 llocs la seva posició en les classificacions mundial i europea, i ara ocupa els llocs 164è i 105è, respectivament.

La pandèmia

Segons l'informe, durant els mesos d'abril i maig, els embusos a Barcelona van experimentar caigudes mínimes del 82% del trànsit durant les hores punta del matí i de la tarda.

Aquest descens ha tingut continuïtat en el temps, i durant tot l'any la capital catalana ha tingut nombres significativament més baixos que el 2019, i que es tradueixen en una reducció de les hores que van perdre els barcelonins en embusos i en hores punta, amb un total de 85 hores durant el 2020, 43 hores menys que el 2019.

Les raons d'aquestes dràstiques caigudes del trànsit a Barcelona es deriven de la pandèmia de la Covid-19 ja que, com a conseqüència dels confinaments i restriccions de mobilitat a partir del març del 2020, els nivells del trànsit van descendir de forma abrupta, especialment durant els primers mesos, quan les mesures de contenció van ser més severes, i atenuant-se des de llavors.

Això, unit a les noves tendències com el teletreball, que redueix la mobilitat, precisament durant les hores punta, expliquen aquests descensos.  Així, el mes amb menys trànsit del 2020 a Barcelona va ser l'abril, en el qual amb prou feines es va aconseguir un 3% del nivell de congestió.

Quant a les ciutats del món, l'estudi assenyala que Moscou, Bombai, Bogotà, Manila i Istanbul van ser les cinc capitals amb més trànsit el 2020.