Fins a 1.307 cops al dia es menciona Catalunya digitalment en l'àmbit internacional. Així es deriva d'un estudi que realitza el Diplocat des del 2019 i que s'encarrega de monitorar la presència de Catalunya a les converses digitals per saber qui parla sobre el país, on, quan i com, recollint  mencions a Twitter, mitjans digitals, blocs i fòrums. Tal com defensa Laura Foraster, secretària general de Diplocat, “es tracta d’una eina molt útil a l’hora de dissenyar estratègies de projecció internacional, que es complementa amb d’altres de les quals també disposa l’entitat, com ara el monitoratge de mitjans internacionals o l’enquesta sobre la percepció internacional de Catalunya”.

Tot i que es menciona Catalunya uns 1.307 cops al dia, una xifra molt elevada que es tradueix en 54 mencions cada hora, l’any 2021 i des d’un punt de vista purament quantitatiu, la xifra de mencions és menor que durant el 2020, l'any de l'esclat de la covid. Durant els onze primers mesos de l’any, que és el període que abasta l’anàlisi, el total és de 477.155. Tenint en compte que el 2020 en van ser 793.605, el descens és de gairebé el 40%. Aquí s’hi inclouen les mencions a Twitter (93%), mitjans digitals, blocs i fòrums a tot el món, exceptuant Catalunya i Espanya. Concretament, la conversa sobre Catalunya va arribar a un públic potencial de 201 milions de persones.

 

Però, de què es parla quan es parla de Catalunya? En total, durant el 2021 hi va haver tres temes estrella. En primer lloc, i de manera destacada, la política (59%), seguida dels esports (19%) i la pandèmia (9%). A continuació apareixen cultura, ensenyament, ciència, successos, turisme i gastronomia. En l’àmbit polític, les converses se centren en temes relacionats amb la independència, les relacions entre Catalunya i Espanya i les eleccions, i tenen un to més negatiu als països de parla hispana (EUA, Mèxic i Argentina). Per la seva part, el FC Barcelona acapara la major part de la conversa esportiva, seguida de grans esdeveniments esportius com el Gran Premi de MotoGP i la Volta Ciclista a Catalunya, molt seguida per francesos, suïssos, flamencs i neerlandesos.

Mencions "neutres" 

Pel que fa a la covid-19, l’idioma principal és el francès i no l’anglès per la proximitat de França amb Catalunya, quelcom que és un element important quan es parla de viatges o contagis. Les mencions sobre el toc de queda i els tancaments de locals de nit són les principals, però també hi ha una alta presència de temes polítics relacionats amb la celebració de les eleccions del mes de febrer en plena pandèmia.

Si ens fixem en l'origen d'aquestes converses sobre Catalunya, els països amb més volum absolut són els EUA (22%), França (14%), Regne Unit (11%), Mèxic (9%) i Argentina (7%). Si ponderem les xifres en funció dels habitants de cada país, els cinc països amb més percentatge són França (17%), Argentina (14%), Regne Unit (13%), Suïssa (10%) i els Països Baixos (7%).

Amb aquest estudi, l'informe del Diplocat també ha analitzat el to general de les mencions, classificant-les entre positives, neutres o negatives. És a dir, el que es coneix com a reputació digital. En el cas que ens ocupa, la majoria de mencions són neutres (57%), seguides de les negatives (26%) i les positives (17%). La majoria de mencions negatives es refereixen a la covid-19 i la gestió de la pandèmia, els aldarulls per la detenció de Pablo Hasél el mes de febrer i l’entrada de Vox al Parlament de Catalunya després de les eleccions. 

Anàlisi sense el castellà 

L’estudi també inclou una comparativa de Catalunya amb altres entitats subestatals, com ara Escòcia, Gal·les, Quebec, Flandes i el País Basc. Aquestes dades, però, podrien no ser un reflex fidel de la realitat, perquè mentre en el cas català s’han exclòs totes les converses en castellà, per entendre que bàsicament provenen d’Espanya, en el cas d’Escòcia i Gal·les, per exemple, només s’han exclòs les converses geolocalitzades al Regne Unit. L’estudi indica que, comparativament, Escòcia lidera les mencions (59%), seguida de Gal·les (21%), Quebec (14%), Flandes (3%), Catalunya (2%) i el País Basc (1%).

Tot i que l’estudi abasta tot el món, s’han fet anàlisis específiques dels següents països, en l’idioma o idiomes que més s’hi parlen: EUA, Mèxic, Argentina, Brasil, Regne Unit, França, Alemanya, Itàlia, Països Baixos, Suècia, Suïssa, Croàcia, Eslovènia, Letònia i Estònia.