Enmig d'una gran crisi energètica que pot empitjorar de cara a l'hivern i per la qual ja s'han aprovat noves normatives, la represa de la construcció del gasoducte Midcat s'ha tornat a posar sobre la taula. Una part implicada, l'Estat, està totalment a favor que s'acabin les obres. Així ho va anunciar Pedro Sánchez davant la proposta del canceller alemany, Olaf Scholz, però ja ha topat amb el rebuig inicial dels socis minoritaris de la coalició, Unidas Podemos. Els morats no ho veuen amb bons ulls per l'impacte ecològic que podria tenir el gasoducte, alhora que un elevat cost i que les obres s'allargarien massa en el temps. L'altra part, França, de moment també s'hi ha negat i refusa el projecte. En aquesta situació, Brussel·les també ha volgut dir la seva i sembla que es decanta més per la visió alemanya i del PSOE, ja que ha obert la porta a finançar el projecte (els diners eren un dels grans dubtes que generava) amb una condició: que hi hagi un acord entre països i França no sembla estar massa per la labor.  

Un projecte antiecològic i massa car? 

El Midcat és un projecte interessant per a la Unió Europea perquè permet avançar en la interconnexió entre alguns dels seus països. Per això mateix, la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, s'ha mostrat a favor d'aquesta mena d'iniciatives, ja que permetrien fer una passa endavant en la desconnexió total dels hidrocarburs russos. El Midcat, però, porta 10 anys parat i no s'ha avançat gens en aquest sentit. L'eufòria de Scholz, especialment lligat a l'energia russa, i Sánchez xoca amb els informes negatius que ha anat rebent en els últims anys que van en la línia de les queixes de Podemos: és massa car i dolent per l'entorn. 

Des del govern espanyol, tot i la negativa dels socis, s'ha anat insistint que aquest projecte es podria reactivar per fer d'enllaç amb el gas que arriba de l'Àfrica i subministrar-ne a altres països del continent. Ara bé, el problema continuava sent els diners i remarcava que el finançament havia de venir de Brussel·les, que fins ara no ho ha descartat. Segons el diari El Mundo, des de la Comissió asseguren estar "preparats per donar projectes que coincideixen amb els objectius marcats pel pla de REPoweEU. Amb les nostres propostes, posem a disposició dels Estats membre fons Europeus, a banda d'aquells disponibles sota el Mecanisme de Connectar Europa, dirigit a projectes d'interès comú". 

L'hidrogen verd, un imprescindible pel suport de Brussel·les

Ara bé, el suport (i els diners) de Brussel·les no seran de franc, ja que la seva exigència és que l'ús del Midcat transcendeixi el gas i també es pugui fer servir en algun moment per transportar hidrogen verd, seguint el camí de la transició ecològica. Segons han reflexionat des de la Comissió Europea a El Mundo, "una infraestructura transfronterera com aquesta ha de comptar amb més avaluacions a llarg termini per aprofitar el gran potencial d'hidrogen renovable que tenen la península Ibèrica i el nord d'Àfrica".