L’Audiència Nacional no descarta que hagi hagut una "investigació prospectiva" contra la família Pujol Ferrusola, però, "analitzarà l’operació Catalunya i la intervenció de Vicky Álvarez" en sentència. Així ho ha afirmat el president del tribunal, el magistrat Ricardo de Prada, aquest dimecres en el reinici del judici contra el president Jordi Pujol, els seus set fills per la fortuna que tenien a Andorra i  deu empresaris. “La sala no té prou elements per emetre una resolució”, ha declarat el president del tribunal i ha desestimat pronunciar-se sobre totes les qüestions prèvies de les defenses. És a dir, la no-competència de l’Audiència Nacional en favor de l’Audiència de Barcelona; la doble incriminació amb Andorra; la nul·litat de les entrades i la prescripció dels delictes de falsificació documental i contra Hisenda.

Això no obstant, el tribunal ha acceptat que declarin com a testimonis cinc excàrrecs policials, demanats per la defensa de Jordi Pujol Ferrusola, exercida per Cristóbal Martell, i inicialment rebutjats. Són: Eugenio Pino, llavors director adjunt Operatiu de la policia espanyola i únic condemnat per intentar incloure informació obtinguda il·legalment dels Pujol en la investigació judicial;  l'excomissari jubilat  José Manuel Villarejo, que ha confirmat l'operació Catalunya dirigida pel govern del PP de Mariano Rajoy; els inspectors policials Bonifacio Díez i Celestino Barroso, i  el llavors comissari en cap d'Assumptes interns Marcelino Martín-Blas. Tots ells són imputats a Andorra per pressionar els titulars de la Banca Privada d'Andorra (BPA) per obtenir informació dels Pujol i polítics catalans.

"Hauran de justificar i acotar molt les preguntes", ha alertat De Prada a les defenses en el cas dels nous testimonis policials. El tribunal, però, ha descartat que es facin comissions rogatòries a Andorra, tot i que ha acceptat que la declaració de Villarejo al jutjat del Principat sigui aportada com a documental. Tampoc ha acceptat que es demani desclassificar informació de l'operació Catalunya al Consell de Ministres per no endarrerir el judici i convertir la causa en una altra causa.  El fiscal Anticorrupció i l'advocat de l'Estat no s'hi han oposat. El tribunal també ha acceptat que declari com a testimoni Jordi Pujol Gironès, demanat per la defensa Mercè Gironès, exdona de Pujol Júnior i imputada en aquesta causa.

Tornen al banc dels acusats

Resolt el tràmit de qüestions prèvies, el judici ha continuat amb l’interrogatori dels tres primers testimonis; tots tres per videoconferència. Alguns dels fills del president Pujol (Jordi, Marta, Pere i Oleguer) han tornat a seure al banc dels acusats de l'Audiència Nacional, a Madrid, tot i que el tribunal els va dispensar d'anar-hi fins que els toqui declarar, el maig vinent.

Pujol, de 95 anys, però no es connectarà des del seu domicili de Barcelona -com se li ha permès- fins que el tribunal el torni a cridar. El tribunal ha estat força criticat per mantenir l'expresident de la Generalitat en el procediment penal, tot i que els forenses van certificar els seus problemes de salut i cognitius per la seva edat avançada. Anticorrupció demana d'entre 8 i 29 anys de presó per als Pujol pels delictes  d'associació il·lícita, blanqueig de capitals, falsificació documental i contra Hisenda, i cinc anys de presó per a cada un dels cinc empresaris.

"La meva mare era a casa i ens cuidava"

La primera  testimoni a declarar ha estat Cristina Isabel  de Franciso, que fou secretària de Jordi Pujol Ferrusola i Mercè Gironès  fins al 2016. Ha assegurat que ella omplia factures per cobrar -com ara a constructores- amb les dades que li donaven "tots dos", tot i que ha admès que Gironès no tenia compte corrent propi, ni correu electrònic, ni rebia a les visites.

La filla de Pujol Júnior i Gironès, Núria Pujol Gironès,  de 33 anys, és qui ha desvinculat més la seva mare dels negocis del seu pare, a preguntes d'Oriol Rusca,  advocat de Gironès. "La meva mare era a casa i ens cuidava", ha manifestat Núria, que  també ha explicat que la separació dels seus progenitors el 2011 "va ser dura i la mare va patir una depressió". També  ha explicat que el pis de Ganduxer, de l'empresa dels pares i on viu ara, el va comprar amb els 495.000 euros que li van donar ells mateixos. Va ser en l'acord de separació el 2014- just quan els Pujol ja eren investigats- i va anar-hi a viure el 2016. Inicialment, Anticorrupció demana 17 anys de presó per a Gironès, la segona pena més alta per compartir els negocis de Pujol Junior.

Preguntada per l'advocat de l'Estat si sabien que la família tenia diners a Andorra, la neta del president Pujol ha contestat: "Uns dies abans que ho digués el meu avi ens ho van explicar per sobre."

Finalment, el tercer testimoni ha estat José Luís Perelló Molne, que ha explicat que va vendre un xalet a Pedralbes a Pujol Júnior per uns 21.000 euros i que es va escripturar per 2,4 milions d'euros. Ha afegit que la finca va tenir "moltes millores", i que durant uns anys va reclamar que canviessin el nom de la titularitat perquè li arribaven els rebuts dels impostos, que pagaven els Pujol.

"Bones festes!", s'ha acomiadat el president del tribunal en acabar la sessió. I és que el judici als Pujol no es reprendrà fins al pròxim 12 de gener amb l'interrogatori de més testimonis.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!