Les coses han canviat a Mariúpol des que les tropes ucraïneses es van rendir a la fàbrica d'Azovstal. En aquest context, mirant de reconstruir la ciutat portuària, una ciutat que no té ni aigua corrent ni electricitat, l'exèrcit rus ha anunciat la "nacionalització" d'un total de 34 vaixells atracats al port de la ciutat de Mariúpol, al mar d'Azov. Així ho ha informat aquest dimarts l'assessor de l'alcaldia d'aquesta urbs ocupada, Petro Andriuxenko. Rússia s'ha compromès a reconstruir la ciutat i convertir-la en un balneari. Un projecte que, veient les imatges que arriben –en comptagotes– de la ciutat, es fa difícil d'imaginar. Malgrat tot, el Kremlin no vol rendir-se i, de moment, ha tirat pel dret amb vaixells i exportacions. Al seu compte de Telegram, Andriushchenko, lleial al Govern de Kíiv i que informa habitualment en xarxes socials sobre la situació del municipi, va qualificar les intencions de Moscou respecte a aquests vaixells de "segrest de facto".

L'assessor de l'alcalde ha confirmat que un vaixell rus ha sortit aquest dimarts del port d'aquesta ciutat a la regió de Donetsk, amb 2.500 tones d'acer enrotllat i després s'ha dirigit al port rus de Rostov del Don. La sortida d'aquest primer vaixell des que Mariúpol va ser ocupada pels russos va ser anunciada aquest dimarts també pel líder de l'autopropclamada república popular de Donetsk, el prorús Denís Pushilin, al compte de Telegram. Pushilin ha recalcat que aquest centre de transport "és molt important" per al Donbass, on pertany Mariúpol, ja que es tracta del port més gran del mar interior d'Azov i l'únic on es pot manejar tota mena de càrrega, fins i tot a l'hivern. Segons Andriuxenko, els russos ara pretendrien apropiar-se de les 34 embarcacions que queden al port. "El procés de reanomenar-los i canviar les seves banderes ja va començar”, ha afegit.

Putin també 'exporta' gra de Kherson

Les autoritats de la regió de Kherson designades per Moscou han informat aquest dilluns que han començat "la venda de gra" a Rússia d'aquesta província controlada majoritàriament per tropes del Kremlin. "Estem venent el gra perquè esperem una nova collita. El 20 de juny començarà la plena campanya de recollida de cereals al territori de la regió de Kherson", ha dit Kiril Stremoúsov, vicecap de l'Administració Civil i Militar de Kherson.  Segons Stremoúsov, citat per l'agència RIA Novosti, Kherson envia primer la seva producció a la península de Crimea, annexionada per Moscou el 2014.

Les vendes de gra, ha assegurat que tenen un objectiu clar: "augmentar el benestar econòmic" de la regió. Però Ucraïna no ho veu gens així. I acusa Rússia del robatori del gra emmagatzemat en graners de les ciutats que controla. Segons Kíiv, Moscou també utilitza els ports de Crimea i, concretament, la ciutat costanera de Sebastopol, per exportar il·legalment gra a tercers països.

Turquia veu amb bons ulls i ja demana cooperar amb les 'exportacions'

El president de Rússia, Vladímir Putin, s'ha mostrat disposat a facilitar el trànsit marítim de mercaderies als mars Negre i Azov en coordinació amb Turquia, igual que l'exportació de cereals des dels ports ucraïnesos. En una conversa telefònica amb el seu homòleg turc, Recep Tayyip Erdogan, el cap del Kremlin "ha destacat la disposició de la part russa a facilitar el trànsit marítim de mercaderies sense traves en coordinació amb els socis turcs", ha informat la presidència russa. "Això també s'aplica a l'exportació de cereals des dels ports ucraïnesos", ha reclamat el Kremlin en un comunicat. Presidència, però, no ha especificat encara si Putin es referia als ports ucraïnesos sota control rus com Mariúpol, Berdiansk o Kherson, o els que estan controlats per Ucraïna, com el d'Odessa. 

 

Imatge principal: port marítim de càrrega a Mariúpol / Efe