Un veí i assidu del restaurant Soma me’n va parlar i em va dir: “A mi m’agrada, m’hi sento com a casa”. I com que ja l’havia encertada amb una altra recomanació, li vaig fer cas. Fa un parell de dies hi dinava i va ser un èxit.
Soma és un restaurant petit, de carta, sense menú de migdia i que fa plats ben travats, amb originalitat i bona execució. La sala va com una seda, tenen una terrassa envejable en aquest ampli xamfrà, la llum entra gloriosa per la finestra i tot és al seu lloc. Hi ha una certa pulcritud estètica a l’espai i dins dels plats, i a dins meu també quan sec a en una de les taules de marbre: al final serà veritat allò de que l’ordre de fora acaba ressonant també a dins. L’espai té un toc de bistrot, aquell aire afrancesat que en algun moment de la història d’aquesta ciutat vam fer tan nostre, passant-lo per un sedàs, potser, una mica més mediterrani. La mida reduïda fa caliu però no incomoda, i fins i tot han pogut encabir-hi una barra on també s’hi pot menjar.
La qualitat i el tractament de la gamba em sorprèn pel preu (13 €) i el fet que no hagi estat laminada en destaca la textura molsuda i untuosa
Els plats combinen producte fresc i de qualitat amb elaboracions treballades, que disten de ser senzilles ni canòniques, que recorren a ingredients menys comuns i combinacions creatives sense resultar estrambòtiques, que casen bé i que s’enmirallen en la temporada. Així, demano un carpaccio de gamba amb salsa de cacauets i picada de verdures envinagrades. Arriben 5 gambes esventrades i obertes en papallona que no acaben de respondre bé a la tècnica del carpaccio, que mira de tallar finament l’animal que hom vulgui posar a taula. Però no importa mínimament: la qualitat i el tractament de la gamba em sorprèn pel preu (13 €) i el fet que no hagi estat laminada en destaca la textura molsuda i untuosa. La salsa de cacauets, a més duu unes gotes de picant que ajuden a destacar el crustaci encara més.
Darrere hi arriben unes galetes de socarrat de risotto (11 €). M’avisen que avui el risotto és d’arròs negre amb calamar i ho agraeixo: quan dines sol, està bé saber d’antuvi que acabaràs amb el somriure tacat, i obrar en conseqüència. Tal i com el nom indica, arriben uns petits discos de risotto negre, cadascun amb una mica de calamar tallat i un gel de llima i una maionesa suau. Trobo que guanyaria si el plat fos una sola galeta. O potser no.
El servei ha anat ràpid, jo també he fet via i surto volant Aribau avall per fer un cafè al Roast Club abans d’una reunió
Per acabar, aquell dia que la primavera es fa notar, un plat de bolets: gírgoles saltades (15,5 €), aromatitzades amb farigola, col·locades sobre una crema de nyàmeres i acompanyades de castanyes, també saltejades. El servei ha anat ràpid, jo també he fet via i surto volant Aribau avall per fer un cafè al Roast Club abans d’una reunió. Però resulta que em vaig deixar una cosa al Soma: tastar el seu flam, que diuen que és un dels millors de Barcelona.
