Què passa realment quan estires la cadena del lavabo d'un avió? Segur que t'ho has preguntat en més d'una ocasió. Estàs en ple vol, vas al bany a atendre la crida de la naturalesa, estires la cadena i llavors et quedes allà, quiet, observant com les restes que una vegada van formar part del teu organisme desapareixen. És llavors quan et sorprens pensant: "On va a parar tot això?", "Surt de l'avió i cau allà a baix?", "O es queda emmagatzemat en algun lloc de l'avió?", "I per què tot desapareix tan de pressa i fent tant soroll?". Aviat tots aquests dubtes quedaran resolts. En aquest article de la Gandula, la secció estiuenca d'ElNacional.cat, exposarem a la fi la veritat d'aquest misteri d'alta volada.

✈️ 7 faltes d'educació que comets a l'avió segons els hostessos i hostesses del vol

Com funcionaven els primers lavabos dels avions?

Siguem sincers: quan hem tirat de la cadena del lavabo d'un avió, ens hem imaginat els nostres residus sortint disparats en ple vol i descendint en picat cap a, possiblement, una pobra víctima que no sap la que li caurà a sobre. Doncs potser et sorprèn saber que antany això era el que realment passava. Els primers "lavabos" dels avions eren en realitat galledes amb tapa. T'asseies, feies el que havies de fer... i literalment llançaves el resultat fora de l'avió.

Per sort, les coses no van trigar a canviar i les aerolínies van acabar introduint un sistema de tancs d'emmagatzemament de residus. No obstant això, aquesta evolució també tenia els seus problemes. Per exemple, aquests contenidors acostumaven a ser tot just sota dels lavabos, així que la fetidesa acabava ascendint fins a arribar al bany o fins i tot podia arribar a les fosses nasals dels passatgers asseguts a prop. A més, el gel desodorant que s'utilitzava (anomenat Anotec) per descompondre els rebutjos sòlids i mantenir l'olor a un nivell tolerable pesava i ocupava molt espai, així que es reduïa el nombre de passatgers com a conseqüència (i l'ús de combustible augmentava).

Finalment, aquest sistema no sempre aconseguia retenir les restes. Aquests a vegades es filtraven fora de l'avió, on es congelaven mentre descendien. Es convertien en les anomenades "boles de gel blau", una fusió del gel Anotec (que tenia aquest color) i d'excrements que, quan impactaven en cases i en cotxes, podien causar molts danys i desperfectes.

AvionPexels
Avió / Foto: Pexels

I com funcionen ara els lavabos dels avions?

D'acord, sí, ha estat molt bé la part rotllo History Channel, però, què passa amb els banys d'ara? La situació actual és molt diferent de la de les galledes d'antany. El 1975, l'inventor James Kemper va dissenyar el lavabo d'avió modern. La seva gran novetat? El vàter de buit. Per començar, quan estires la cadena, s'obre una trapa en la base que allibera un líquid desinfectant (Skychem) que, amb molt poca quantitat, és molt més efectiu que l'Anotec, així que les aerolínies s'estalvien molt pes extra durant el viatge.

I el so estrepitós que escoltes semblant al d'un bòlid de Fórmula-1 anant a tota pastilla? És una altra de les idees de Kemper: en lloc de deixar la feina en mans de la gravetat, i fer que el residu caigui a una zona inferior, una poderosa succió s'emporta ràpidament les restes cap a la part posterior de l'avió. Allà, els rebutjos queden ben continguts en tancs segellats, molt allunyats dels passatgers (i de les seves fosses nasals). Romandran exiliats en aquest lloc fins que l'avió aterri. Ja en terra, es buiden aquests contenidors, llançant els residus pel sistema de clavegueram subterrani de l'aeroport.

Estan ben segellats aquests tancs o es produeixen filtracions com antany? No hi ha res a témer. Avui dia no cauen en picat "boles de gel blau". Les trapes d'aquests contenidors tenen segurs externs, en forma de clips, que impedeixen que això passi.

I és perillosa per a l'ésser humà la megasucció que va idear Kemper? Són veritat aquestes llegendes sobre incauts que van apropar la mà per curiositat i aquesta va acabar escapçada i fent un perillós viatge cap a la part posterior de l'avió? Doncs són només això: llegendes. Avui dia no s'ha registrat cap incident per aquest estil.

El que sí que has de vigilar és el que llences al lavabo d'un avió. El sistema pot deixar de funcionar si algú tira una cosa inesperada pel vàter. Per exemple, molts tècnics es queixen de pares i mares que decideixen tirar el bolquer del nadó. Aquests "inquilins inesperats" embussen el sistema de canonades o el tanc. Quan això passa, l'equip d'operaris ha de retirar físicament la part afectada perquè aquest bany torni a funcionar. És un procés llarg i molt car, que ha arribat a causar retards i cancel·lacions de vols, així que és millor tenir cura amb el que llences!

Què t'ha semblat aquest article de la Gandula? T'han vingut ganes de descobrir més cosetes d'aquest estil? Doncs pots esbrinar, per exemple, què et pots emportar d'una habitació d'hotel, o quines coses estan estrictament prohibides als parcs Disney.