Arriba el moment de les vacances, una època per descansar i desconnectar a establiments hotelers. És probable que tots, d'una manera o altra, hàgim sentit la temptació de prendre algunes coses de les habitacions. No obstant això, segons l'estipulat legalment, què es pot emportar un (i què no) d'una habitació d'hotel? Tot i que tot depèn de les regles internes de cada cadena hotelera, a l'apartat estival La Gandula d'ElNacional.cat us oferim una guia sobre les normatives més comunes i les possibles conseqüències del seu incompliment.

  • Productes d’higiene: La gran majoria d’allotjaments ofereixen als clients diversos productes d’higiene personal com gel, xampú, raspall i pasta de dents, mocadors o inclús pintes i fulles d’afaitar. En aquests casos, l’hotel compta que t’ho emportaràs, fins i tot te’ls reposaran cada dia si els has fet servir. Per tant, és completament legal i un pacte implícit entre l’usuari i l’empresa. Això sí, la realitat és que la crisi del coronavirus ha fet que cada cop s’ofereixin menys productes d’aquest tipus per tal de reduir costos.
  • Altres productes de bany: A diferència dels productes d’higiene, les tovalloles o els barnussos no es poden prendre de l’hotel. Són uns productes que habitualment acaben dins la maleta, però la gran majoria d’establiments ho prohibeixen. En molts casos hi ha cartells explícits que ho indiquen, i és que aquests “furts” suposen una gran pèrdua econòmica pels establiments. Només en alguns hotels de luxe t’ho deixaran emportar. 
  • Sabatilles: Aquest és el producte més ambigu. Alguns hotels ho equiparen als productes d’higiene i d’altres als productes de bany. En aquest cas, la cadena ho sol indicar i si no, el millor és sempre preguntar. 
  • Bolígrafs o llibretes: Rotundament sí. És més, els hotels volen que ho prenguis perquè és una eina de màrqueting que farà que siguis on siguis recordis aquell allotjament, ja que van marcats amb el logotip. Es tracta d’un “win-win”.
  • Productes de la nevera: Dependrà de les condicions generals de contractació, però en la gran majoria d’ocasions s'hauran d'abonar a l'hotel. Si es troben dins la nevera, generalment són de pagament, mentre que si es troben a la tauleta de nit poden ser cortesia de l'hotel com a detall de benvinguda. Aquests productes sí que solen estar indicats. Si consumeixes begudes o aliments de pagament, ho hauràs de pagar en fer el “check out”. 
  • Assecador de cabell i penjadors: En cap cas. De fet, moltes cadenes els tenen lligats per evitar que els prenguin, ja que són productes que tenen un alt cost. I no cal dir que passa el mateix amb els coixins, llençols, televisors, ràdios, rellotges, làmpades o cafeteres. Queda totalment prohibit. 
  • Llibres o revistes: Algunes habitacions disposen d’una petita biblioteca, però en cap cas són un regal. Només estan pensants perquè els hostes en faci ús dins l’allotjament.

Què passa si robes coses dels hotels?

Tot i que aquestes són les normes en bona part dels hotels, cadascun d’ells pot tenir el seu codi intern i permetre que t’enduguis els productes. Per tant, el millor és sempre preguntar i fer servir el sentit comú.

En cas de no ser així, et pots enfrontar a multes. Segons la reforma del codi penal, els petits furts valorats en menys de 400 euros seran considerats delictes lleus de furt amb la pena de multa d'un a tres mesos amb una quota que va de dos a quatre-cents euros diaris (article 234 del Codi Penal) com a delictes lleus de furt amb la pena de multa d'un a tres mesos, amb una quota que va de dos a quatre-cents euros diaris. En cas que el robatori superi els 400 euros, les penes pel delicte de furt s'eleven a presó de sis a divuit mesos.