"Nosaltres no anunciem, nosaltres publiquem al BOE". Ha estat una de les frases pronunciades més d’un cop durant aquesta setmana pel president del govern espanyol, Pedro Sánchez, per respondre a les crítiques que ha rebut durant aquesta campanya per haver basat la seva estratègia electoral en fer anuncis a gairebé cada míting. Ha estat més que evident, i l’oposició i fins i tot membres de Podemos —el seu soci a l’executiu— han criticat que Sánchez hagi basat la campanya del 28-M en els anuncis. El més curiós, però, és que bona part d’aquests han estat reciclats, bé perquè ja els havien proposat altres formacions, o perquè s’havien anunciat fa temps i ara tornen a veure la llum.

🗓️ Calendari de les Eleccions Municipals 2023 a Catalunya: quan són, dates clau i candidats

La precampanya va basar-se en els anuncis al voltant de l’habitatge, i un cop va tornar de Washington i va iniciar la campanya a Sevilla, van començar els relacionats amb salut. També ha amanit els anuncis amb temàtiques relacionades amb l’oci, el feminisme i els drets laborals; i va anunciar una sèrie de mesures per combatre la sequera quan només quedava un dia perquè arrenqués la campanya. Tot plegat, l’estratègia de Sánchez ha creat, de retruc, els dimarts electorals, el dia de la setmana que es reuneix el Consell de Ministres.

Habitatge públic

La cursa per l’habitatge va començar el mes d’abril, en forma de tres anuncis consecutius. En primer lloc, PSOE, Esquerra Republicana i Bildu van anunciar un acord per tenir una llei d’habitatge que, com a principal objectiu, pretén regular els preus dels lloguers. Però, més enllà de la llei, el president del govern espanyol va fer tres anuncis sobre la construcció d’habitatge social i assequible: un de 50.000 habitatges de la Sareb, un altre de 43.000 habitatges nous vinculats als fons europeus i unes altres 20.000 en terrenys del ministeri de Defensa.

Però cal tenir en compte, i és aquí on entra la campanya de reciclatge, que el primer dels anuncis és una mesura que Unidas Podemos ja va dur al Congrés dels Diputats a través d’una proposició de llei que va votar-se el passat mes de setembre. I el més rocambolesc de tot: el PSOE s’hi va oposar.

Avals per a la primera hipoteca

Encara en període de precampanya, Sánchez va fer un nou anunci en matèria d’habitatge: que el govern espanyol avalarà el 20% de la hipoteca al primer habitatge dels joves. Es tracta d'una línia d'avals de l'ICO per cobrir aquest percentatge de la hipoteca dels joves fins a 35 anys i amb un límit d'ingressos que arriba fins als 37.800 euros anuals. L’anunci va generar força polèmica entre els socis de l’executiu, ja que Podemos titllava la mesura de neoliberal, i utilitzava com a argument que ni el PP ni Vox van arrufar el nas davant d’aquest anunci.

Descompte a l’Interraïl

Un altre anunci que va realitzar el president del govern espanyol, encara en precampanya, va ser la rebaixa del 50% en l’Interraïl europeu pels joves de 18 a 30 anys entre el 15 de juny i el 15 de setembre. Tot i haver dissenyat una mesura dirigida a la gent jove, el CIS ha apuntat durant aquesta campanya que l’electorat jove espanyol té preferència pel PP, i no pel PSOE.

Sequera

L’últim dels anuncis que Sánchez va fer en precampanya va sorgir d’una gran necessitat: un pla per combatre la sequera. El dia anterior a l’inici de la campanya, el govern espanyol va aprovar destinar ajuts directes a l’agricultura, subvencions, ajornament de pagaments a la seguretat social i exempció de l’IBI, entre altres mesures.

Dret a l’oblit oncològic

El primer dia que Sánchez va participar en la campanya del PSOE —en un acte a Sevilla després de tornar de Washington— va aprofitar una llei que actualment està en tràmit al Senat, la del servei d’atenció a la clientela, per anunciar que s’inclouria una esmena per garantir el dret a l’oblit oncològic. L’esmena podria haver-se inclòs abans, durant el tràmit al Congrés dels Diputats, però Sánchez va fer aquest anunci durant la campanya.

Cinema a dos euros per a majors de 65 anys

Sí que es va treure completament de la màniga la proposta, anunciada del bracet del president de Castella-la Manxa, Emiliano García-Page, en un acte a Puertollano (Ciudad Real) d’abaratir fins als dos euros l’entrada al cinema per a majors de 65 anys. Una mesura que s’aplicaria els dimarts, o bé un dia que s’acabi fixant amb el sector, si és que hi ha sales de cinema que, per exemple, només obren els caps de setmana.

🗓️ Quan seran les eleccions municipals 2023 a Espanya?: data i tots els detalls

Flexibilització de la jubilació de les persones amb discapacitat

Ara bé, fa deu dies Sánchez va anunciar la flexibilització de la jubilació anticipada dels treballadors amb discapacitat. Cal tenir en compte, però, que això és un anunci reciclat, ja que formava part dels mandats de la comissió del Pacte de Toledo al Congrés dels Diputats. Tots els grups polítics van aprovar, amb total consens, reduir de 15 a 5 anys el temps necessari perquè les persones amb almenys un 45% de discapacitat puguin accedir a una pensió anticipada.

Atenció primària i salut mental

Passa el mateix amb uns acords que havia adoptat el Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut. Sánchez ha girat la truita i durant aquesta campanya ho ha venut en forma d’anunci: 580 milions d’euros repartits per totes les comunitats autònomes perquè modernitzin els Centres d’Atenció Primària (CAP), i una altra pluja de milions per invertir en salut mental. Tot, al cap i a la fi, reciclat.

Paritat

I així ha estat també l’últim anunci que ha fet —fins ara, a només tres dies d’acabar la campanya— Pedro Sánchez: la llei de representació paritària, que ja ha rebut la llum verda del Consell de Ministres en segona volta i ara ha de passar pel Congrés dels Diputats. Aquesta llei, però, ja va ser anunciada per ell mateix dos mesos enrere, i va ser precisament per tapar la polèmica de la llei del "només sí és sí". L’anunci el va fer a les portes del 8-M, en plena guerra oberta amb Podemos.