Les vendes de cava s’han incrementat un 0,76% durant el 2015, i han superat els 244 milions d’ampolles gràcies a la dinàmica favorable de les exportacions, que han crescut un 1,64% i han permès contrarestar la baixada del 0,8% registrada al mercat espanyol per la “inesperada” frenada de l’efecte Nadal, segons l’informe econòmic presentat pel Consell Regulador del Cava.

El director de Comunicació de Freixenet i president del Consell Regulador del Cava, Pedro Bonet, ha titllat de “satisfactoris” els resultats del 2015, ja que s’han venut quasi dos milions d’ampolles més que el 2014, duplicant així el ritme de creixement. Més concretament, s’han venut un total de 157,2 milions d’ampolles de cava de les quals 114 milions (+2,15%) han estat destinades a la Unió Europea, mentre que 43,2 milions (+0,33%) s’han comercialitzat a altres països. El sector del cava es converteix així en líder del rànquing mundial d’exportacions de vi escumós per mètode tradicional i també dels vins escumosos.

No parlar de boicot

La nota negativa pel cava ha estat també la més propera. Després de créixer més d’un 7% el 2014, el mercat espanyol ha venut 700.000 ampolles menys aquest any malgrat el context de recuperació econòmica que es predica al país. Contrari a qualsevol polèmica de boicot, Bonet ha assegurat que la caiguda ha estat generalitzada al territori per culpa de “turbulències externes” viscudes pel país, en referència a les eleccions que “frenen molt els ànims del consumidor.”

“En el sector ja no parlem de boicot. Probablement segueix havent-n’hi i ho tenim assumit, no considerem que hagi estat una nova causa o un brot que hagi influït”, ha manifestat Bonet. Tot i això, el directiu ha remarcat que el descens del mercat espanyol ha agafat per sorpresa el sector, ja que fins al mes de setembre, coincidint amb les eleccions catalanes, les vendes estaven creixent considerablement i tot feia presagiar que el 2015 seria “un any fantàstic”.

Dins l’hegemonia del mercat europeu, Alemanya continua sent el comprador més important de cava amb 33 milions d’ampolles (+8,29%), seguida per Bèlgica amb 30,1 milions (-0,87%) i el Regne Unit amb 27,9 milions (-3,23%). Convé emfatitzar també els 7,4 milions d’unitats (+16,74%) de França, mundialment coneguda per la seva passió pels xampanys. Més enllà del marc europeu, les expedicions d’escumós s’han dirigit al mercat estatunidenc amb 19,7 milions d’ampolles (+8,6%) i al Japó amb 7,8 milions d’unitats (+2,14%).

Un gran producte

Durant l’acte de presentació de resultats, el sotsdirector general de Qualitat Diferenciada i Agricultura Ecològica del Govern, Rafael Eloy Bolívar, ha volgut felicitar el sector “per col·locar al mercat més de 240 milions d’ampolles”, i ha considerat que és “tot un mèrit i un èxit”. Al mateix temps, el director de l’Institut català de la Vinya i el Vi, Salvador Puig, ha remarcat que Catalunya “té un gran producte” que s’està convertint en tot un símbol arreu del món.