El projecte per a l'ampliació de l'Aeroport Barcelona-El Prat que avui ha anunciat el Govern té com a objectiu recuperar la capacitat de 90 operacions per hora per a les quals està autoritzada aquesta infraestructura aeroportuària, atès que les prestacions actuals només permeten assolir 80 operacions/hora. Alhora —i aquí s'ha situat un dels factors que ha frenat el projecte durant anys—, l'objectiu és fer-ho minimitzant les emissions i l'impacte ambiental. Així mateix, el projecte es proposa fer compatible l'activitat de l'aeroport amb la del Port de Barcelona —i la seva futura ampliació— i potenciar la complementarietat amb els aeroports de Girona i Reus, connectant-los per via ferroviària amb la capital catalana.

El projecte finalment acordat entre el Govern de la Generalitat, el Ministeri de Transports i AENA preveu, segons va explicar el president, Salvador Illa, l'allargament de la pista mar fins als 500 metres i descarta altres opcions tècniques que s'havien posat damunt la taula, com l'allargament de la pista creuada o un sistema de pistes paral·leles. Aquesta ampliació ha de permetre acollir vols intercontinentals estratègics i recuperar la reivindicació catalana de hub intercontinental, que permeti la incorporació de noves rutes cap a l'Àsia, l'Amèrica del Nord i l'Amèrica del Sud, així com el reforçament i desestacionalització de les rutes ja existents.

Amb aquesta ampliació s'ha d'aconseguir la distància de pista necessària de 3.160 metres, gràcies a l'aprofitament de les superfícies d'extrem de pista per a la carrera d'enlairament de les aeronaus. Aquesta opció, a més, ha de permetre reduir l'impacte acústic, atès que allunya el punt d'enlairament dels avions respecte a la població de Gavà i minimitza els enlairaments a la pista llarga, que afecten Castelldefels.

ampliació aeroport

Esquema del projecte de l'ampliació de l'Aeroport de Barcelona / Generalitat de Catalunya

Impacte ambiental

La qüestió clau d'aquesta ampliació ha estat des del primer moment l'impacte ambiental al delta del Llobregat, que ha provocat les reticències dels comuns, un dels principals socis del Govern. Per tal de minimitzar i compensar aquest impacte, el projecte preveu, "l'adquisició, restauració i gestió de terrenys estratègics per a la seva renaturalització", amb la creació d'una "anella verda que interconnecti els espais protegits i agrícoles al voltant de l'aeroport". Amb aquest objectiu es crearà un Fons Ambiental per a la millora de la qualitat dels ecosistemes amenaçats. A més, per cada àrea d'espai natural afectada per l'ampliació se'n dedicaran 10 a la renaturalització i gestió, la qual cosa equivaldrà a 280 hectàrees de nous terrenys.

El tema essencial pel que fa a l'impacte mediambiental, era, però, l'impacte damunt la Ricarda i el Remolar, els dos espais protegits que delimiten amb l'aeroport. Els experts asseguren que, en relació amb el projecte inicial, han aconseguit reduir en 60 metres l'afectació al Remolar, que no veurà la llacuna afectada, i en 80 la de la Ricarda, i es preveu retallar 87 metres de pavimentació. Això es traduirà en un projecte d'ampliació en què el Remolar tindrà una RESA —àrea de seguretat de l'avió en cas que surti de la pista— de 240 metres vegetal, parcialment pavimentada, amb 60 metres d'obra civil, mentre que la Ricarda tindrà una RESA de 240 metres vegetal, parcialment pavimentada, amb 60 metres d'obra civil i 180 d'àrea vegetal compactada.

Segons el projecte presentat aquest dilluns, la RESA s'aprofitarà per a les maniobres d'enlairament dels avions utilitzant 60 metres de zona pavimentada del Remolar i 40 de la Ricarda. Això ha de permetre aconseguir, junt amb els 500 metres d'ampliació anunciats per Illa, els 3.160 metres de pista que requereix l'aeroport per assolir la seva màxima capacitat.

En el cas de l'espai natural de la Ricarda, a més, el projecte proposa una "reconfiguració" que, segons s'assegura, manté la superfície de làmina d'aigua i millora la seva qualitat, tot i que comportarà una ocupació directa de dues terceres parts de la llacuna. En relació amb la proposta inicial, el projecte que avui s'ha presentat redueix en 80 metres l'afectació en aquesta àrea protegida. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!