La ruptura de Renfe i SNCF deixa només dos viatges diaris d'alta velocitat entre Barcelona i Perpinyà, tal com ha avançat L'Indépendant. És a dir, els trajectes de TGV que connecten les dues ciutats catalanes es reduiran a la meitat a partir de l'11 de desembre: dels quatre oferits fins ara, als dos que s'oferiran d'aquí a unes setmanes. Es tracta d'una reducció directament relacionada amb la notícia del passat dijous sobre la posada en marxa de dos trens d'alta velocitat entre Barcelona i París per part de la companyia ferroviària francesa, que inclou l'eliminació de les connexions Lió-Barcelona i Marsella-Barcelona-Madrid — que tenien escala a Perpinyà. A més, recordem que ja fa un any que va punxar la línia barcelonina amb Tolosa.

La cosa és que SNCF va anunciar a l'abril que no volia renovar l'acord d'explotació conjunta amb Renfe de les línies entre França i Espanya, amb la intenció d'operar en solitari el corredor París-Barcelona. També va anticipar que no continuaria amb les esmentades línies Lió-Barcelona i Marsella-Barcelona-Madrid perquè considerava que no eren rendibles. El buit l'havia d'ocupar l'operadora espanyola, però encara no ha rebut l'autorització per posar en marxa el servei — i això que l'expedient va ser presentat ja fa mesos. En definitiva, aquestes connexions desapareixeran a partir de l'11 de desembre.

Barcelona-Perpinyà, una anada i tornada impossible

Alguns mitjans francesos responsabilitzen l'estat francès de la desaparició de les connexions, ja que l'acusen de fer tot el possible per protegir el seu mercat i mantenir el monopoli de la companyia ferroviària francesa. Fa anys que Renfe es vol instal·lar a Lió, però les autoritzacions sempre són rebutjades. La versió oficial és que hi ha problemes tècnics amb el material rodant i el sistema de senyalització, però periodistes com els de L'Indépendant asseguren que és SNCF qui no vol competidors en el seu territori.

Sigui com sigui, la companyia ferroviària francesa oferirà tan sols dues connexions directes cada dia a Barcelona amb sortida des de París. Seran deu aturades, entre les quals hi ha Perpinyà. El preu mínim serà de 29 euros i serà impossible fer el viatge d'anada i tornada perquè els trens només circularan a la tarda. Les sortides seran a les 9.42 hores i a les 14.56 hores des de París, mentre que des de Barcelona seran a les 10.33 hores i a les 14.32 hores. Es preveu que s'afegeixi un tercer viatge en cada sentit durant l'estiu del 2023, però ara es reduirà aquest servei just abans de les vacances de Nadal