Punxada a la xarxa de trens d'alta velocitat. El consorci Renfe-SNCF (Societat Nacional de Ferrocarrils Francesos) ha posat punt final a l'enllaç directe de la línia de tren d'alta velocitat (TGV) entre Tolosa i Barcelona per la seva oferta de 2022, després de dos anys d'interrupció vinculada a la covid-19. Així ho han confirmat aquesta setmana diferents mitjans francesos, com ara la ràdio France Bleu, que recull la "decepció" del director general del Comitè Regional del Turisme d'Occitània, Jean Pinard. "Hi ha un potencial més que demostrat en la clientela catalana, que és molt important a Occitània, sobretot a Tolosa i Carcassona", ha explicat.

Pinard també ha criticat la supressió d'aquest servei en un moment en el qual es parla d'escalfament climàtic i de desenvolupament sostenible. "Ens trobem en el punt de sortida per fer evolucionar l'activitat turística, que té una petjada ecològica rellevant. Si hi ha una forma de transport que correspon a aquest turisme de transició ecològica és el tren!", ha remarcat.

Un enllaç sense públic

Tot i això, la veritat és que l'enllaç ferroviari entre les capitals d'Occitània i Catalunya no ha trobat el seu públic. Cal remuntar-se a l'any 2013, quan les empreses públiques Renfe i SNCF van aliar-se per aprofitar l'obertura del tram d'alta velocitat entre Barcelona i Perpinyà i connectar diverses ciutats amb les línies Madrid-Marsella, París-Barcelona i Tolosa-Barcelona. Però aquesta última va néixer malament.

Si bé l'enllaç és prou ràpid (unes tres hores en tren, davant de les quatre hores en cotxe), els horaris no són els més adients. La primera sortida des de Tolosa es va fixar a les 20.24 hores, per arribar a l'estació de Sants a les 23.26 hores. En canvi, la sortida des de Barcelona és a les 10.24, per arribar a Tolosa cap a les 13.31 hores: això significa fer el trajecte a la meitat del dia.

La factura de la covid-19

Després ens trobem amb el preu, una mica elevat. L'any 2013, el preu mínim es va fixar en 39 euros. Va ser necessari prou temps perquè baixés fins als 29 euros actuals, similar al d'altres línies internacionals d'alta velocitat. Igualment, el mal ja estava fet, fins al punt que l'oferta d'aquest enllaç es va reduir l'any 2016, amb trens només a l'estiu. L'estiu de 2017 es va assolir una freqüència d'aproximadament 55.000 viatgers, prou alta si tenim en compte els problemes de base de la línia.

Com a molts altres sectors, la covid-19 va passar factura. La línia ha estat suprimida tant per l'any 2020 com pel 2021. Ara, s'ha esborrat absolutament l'oferta de 2022. Quelcom que ha molestat prou els occitans, que reconeixen que tenen "més a guanyar per part de la clientela catalana que a l'inrevés". Així ho admet el president d'Alta Garona Turisme, Didier Cujives, que no vol "creure que la partida estigui perduda". "Garanteixo que lluitarem amb molta força", ha avançat en declaracions a France Bleu sobre la recuperació del turisme català.

 

Imatge principal: Un tren de la Societat Nacional de Ferrocarrils Francesos (SNCF) / Europa Press