La SNCF, l'empresa dels ferrocarrils francesos, ha decidit partir peres amb Renfe, i deixarà de participar a finals del 2022 en el servei conjunt que oferien de Barcelona-París i Madrid-Lió, a causa del dèficit que acumula, segons informa el diari econòmic francès Les Échos. "L'operador francès ha comunicat al seu homòleg espanyol que aturarà la seva col·laboració en les rutes comunes a França i Espanya, a partir del desembre de 2022, per una manca de rendibilitat. “Probablement, Renfe hauria preferit continuar, però no hem trobat un acord satisfactori vist des de la nostra part. Durant 10 anys hi ha hagut avenços, però aquestes línies mai han estat rendibles, i no volem seguir perdent diners”, explica un gerent de Voyages SNCF. Amb la primera onada de Covid, la demanda de seients fins i tot havia caigut un 72% el 2020 en comparació amb el 2019, i de nou un 59% l'any passat", ha indicat, reconeixent que la pandèmia també hi ha influït. La col·laboració entre l'empresa francesa i l'espanyola havia començat el 2013 amb els TGV diürns, que agafaven el relleu de la primera comercialització conjunta de trens nocturns de línies convencionals. La SNCF va fer circular els seus TGV Alstom en l'eix París-Barcelona (dos viatges d'anada i tornada diaris i fins a quatre en hora punta), i Renfe operava els seus trens AVE en la línia Madrid-Barcelona-Marsella-Lió (una freqüència al dia i 2 o 3 durant períodes punta). En total, de 8 a 14 trens diaris segons si era temporada o no. 

 

L'únic rendible, el Barcelona-París

 

SNCF reconeix que l'únic tram rendible ha estat el Barcelona- París, i la companyia francesa preveu operar-lo en solitari a partir del 2023. "La companyia té previst reprendre directament el tram l'any vinent, perquè és l'únic eix que té un gruix del negoci que presenta un balanç econòmic suportable". Segons Les Échos, tot això està provocant una forta tensió entre les dues companyies i Renfe busca canvis en el servei que donava a França. "Els clients que vulguin viatjar a Madrid podran agafar un tren d'Ouigo SNCF a la capital catalana, perquè des del mes de maig la companyia francesa opera aquesta línia de baix cost i alta velocitat en competència directa amb Renfe. Per això hi ha "relacions una mica tenses" amb els veïns. Sobretot perquè Renfe està pensant a tornar el favor en la ruta Marsella-Lió, amb les línies regionals dels Hauts de France o fins i tot a les línies d'Eurostar a Londres, però de moment està bloquejada per problemes de compatibilitat tècnica dels seus trens AVE amb la xarxa francesa", afegeix.

Les Échos adverteix que, si bé el Barcelona-París és rendible, cada cop té més competència dels avions. "Amb un temps de trajecte de 6:40 o 7:10 hores, el TGV Paris-Barcelona s'enfronta a una competència molt severa del transport aeri, amb companyies de baix cost com Vueling, easyJet o Transavia, que estan presents en aquesta línia des de fa temps. Una competència que carrega la seva rendibilitat, i fa baixar el preu dels bitllets", apunta. Pel que fa a Renfe, els comptes generals de l'empresa al tancament del 2021 s'han vist severament afectats per l'increment del cost elèctric malgrat haver recuperat fins a 57 milions de viatgers respecte al 2020 i també un milió de tones de càrrega. La factura de la llum va sobrepassar el que s'havia pressupostat en 133 milions, mentre que els ingressos per venda de bitllets i transport de mercaderies van millorar en gairebé 400 milions d'euros, fins a vorejar els 3.000 milions.