Dijous passat es feia oficial una notícia devastadora pel teixit industrial català i espanyol: Nissan ha decidit tancar definitivament les seves plantes de Catalunya. Tot i que era una notícia que no arribava per sorpresa, ja que Nissan havia anat retallant l'activitat a les plantes catalanes des de feia anys, tant la Generalitat com el govern espanyol no es resignen a acceptar la decisió, consideren que encara es pot revertir la situació i demanen explicacions. Avui, després de més de dues hores de reunió entre les administracions i els agents socials, la consellera d'Empresa, Àngels Chacón, ha explicat que exigeixen a Nissan que "exposi per escrit les raons reals que justifiquen aquesta decisió, perquè això és una deslleialtat". 

"No creiem que el motiu de tancar les plantes siguin diners, i és per això que volem saber perquè des del 2013 Nissan ha pres decisions de davallada a Catalunya i a Espanya", ha asseverat la consellera en declaracions al Catalunya Nit després de la trobada. En la reunió, que s'ha celebrat telemàticament, hi han participat la consellera Chacón, la ministra d'Indústria Reyes Maroto, el president de Foment del Treball Josep Sánchez Llibre, el primer tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Barcelona Jaume Collboni, l'alcaldessa de Montcada i Reixach Laura Campos, l'alcalde de Sant Andreu de la Barca Manuel Enric Llorca, el secretari general de CCOO Javier Pacheco, el secretari general d'UGT Camil Ros, la delegada del govern espanyol a Catalunya Teresa Cunillera, el secretari general d'Indústria Raül Blanco, i el delegat del CZFB Pere Navarro. 

La consellera ha explicat que, a més d'una justificació real de la decisió, "volem una interlocució directa amb la direcció del Japó, perquè creiem que respon a uns princpis d'ètica". En aquest sentit, la consellera ha titllat diverses vegades a Nissan de "deslleial" i ha asseverat que "no pot ser que l'únic que tinguem sigui una videotrucada per comunicar-nos la decisió i res més". 

En aquest sentit, la titular d'Empresa explica que "hem acusat de deslleialtat a Nissan per com se'ns ha tractat, perquè el mínim que hauria de fer és comunicar les decisions". Alhora, ha puntualitzat que "amb això no em refereixo al Japó o a totes les multinacionals que segueixen confiant en Catalunya per tenir-hi les seves filials, però en aquest cas Nissan ens ha decebut moltíssim". 

Unitat d'acció

Els integrants de la reunió han emès un comunicat conjunt al finalitzar la trobada, en el qual reiteren la voluntat d'anar "a la una" totes les administracions "més enllà de les posicions polítiques que tinguem". En el comunicat, es "reafirma el suport als treballadors afectats i a les seves famílies" i es "reforça la unitat d'acció durant les properes setmanes", amb la voluntat que "Nissan compleixi amb la seva responsabilitat social amb el territori que l'ha acollit durant quaranta anys". L'objectiu final, diuen, és el d'aconseguir que Nissan reculi. 

Nissan, en xifres

El malestar és palpable, i els treballadors de Nissan a Barcelona fa dies que es mobilitzen i tallen carreteres a mode de protesta. De fet, la sagnia de llocs de treball degut a aquest tancament es calcula en més de 15.000: 3.000 directes i 13.000 indirectes. 

Per la seva banda, Nissan va detallar dijous el seu pla estratègic per al 2023, del qual ja s'havien fet públics alguns detalls que ja apuntaven cap a la intenció de tancar a Barcelona. Durant el pla, la companyia preveu reduir un 20% la seva capacitat de producció a tot el món, fins a uns 5,4 milions d'unitats, i la retallada d'un 15% els seus costos en el període.

En aquest sentit, Nissan també tancarà la seva fàbrica d'Indonèsia i concentrarà la seva producció a Tailàndia per a la regió del sud-est asiàtic. Tot això per reduir la seva capacitat de producció un 20%, fins a 5,4 milions d'unitats a l'any, amb un màxim de 6 milions d'unitats, per mantenir les seves instal·lacions produint a el 80% de la seva capacitat i així ser "més rendibles".

El conseller delegat de Nissan, Makoto Uchida, subratllava la necessitat de "reaccionar per adaptar-se al mercat actual", afectat per la pandèmia mundial del coronavirus, pel que Nissan s'estalviarà uns 300.000 milions de iens (uns 2.530 milions d'euros) amb aquestes accions.

Tot i que amb el tancament de les plantes catalanes, a Europa Nissan només hi té la planta del Regne Unit -que ja no forma part de la Unió Europea-, des de la companyia asseguren que "Europa segueix sent una regió important per a Nissan", i és per això "que estem proposant passos per millorar la nostra posició i la nostra rendibilitat en aquest mercat altament competitiu".

Amb tot, les vendes globals de Nissan Motor van caure un 41,6% a l'abril respecte el mateix mes del 2019 i en els primers quatre mesos d'aquest any acumula una reducció del 31,1%, segons va fer públic dijous passat la companyia.