Ja és definitiu. Després de moltes voltes, Nissan ha comunicat formalment al ministeri d'Indústria i al comitè d'empresa el tancament de la seva planta de Barcelona. Tancar aquesta planta suposa l'acomiadament dels 3.000 treballadors directes, i afecta a uns 13.000 d'indirectes —més de 20.000, segons els sindicats—. Nissan és la segona planta automobilística del país.

La marxa de Nissan posa fi a 40 anys d'història de l'empresa a Catalunya. Les instal·lacions de la multinacional —Zona Franca, Montcada i Reixac, Sant Andreu, el centre de distribució al port i la planta de recanvis— representen l'1,3% del PIB i el 7% del producte industrial català.

 

La companyia ha comunicat la decisió final, que ja feia dies que sonava, al govern espanyol. Des de Catalunya, la consellera d'Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, que ha estat en contacte constant amb els japonesos, ha asseverat que es tracta d'una "deslleialtat" per part de l'empresa. En una entrevista a TV3, ha comentat que en els darrers temps des de Nissan han portat una estratègia "molt erràtica" i ha posat d'exemple la planta de pintures anunciada fa uns mesos i que l'empresa va condicionar a un ERO de més 600 treballadors. "Se n'ha rigut de nosaltres o què ha passat?", s'ha preguntat la titular d'Empresa.

El govern espanyol ha reaccionat a través d'un comunicat en què apunta que la decisió de Nissan suposa “a mitjà termini” el tancament de les instal·lacions a Barcelona i assegura que ja ha proposat a la presidència de la companyia la creació d’un grup de treball per estudiar escenaris alternatius que garanteixin la continuïtat de l’activitat industrial. L'executiu ja va avisar a l'automobilística que el tancament a Catalunya "els sortirà més car que invertir en un nou model per a la planta", i xifra el tancament en 1.000 milions d'euros. Amb tot, Nissan no ha volgut canviar de decisió. 

Vaga indefinida i mobilitzacions

La plantilla estava en vaga indefinida des del 4 de maig, quan la direcció volia tornar a obrir una línia de producció per atendre una comanda de Mercedes-Benz que s'havia d'entregar a finals de mes.

De fet, els treballadors han rebut la notícia des de la mateixa Zona Franca, mobilitzats i amb enuig, i amenacen amb cremar pneumàtics i tallar carrers. A les 10 del matí d'aquest dijous està previst que el conseller delegat de Nissan, Makoto Uchida, presenti els resultats financers i els plans per a la companyia.

Canvi a la direcció de Nissan

Nissan ha designat Frank Torres, que va ser director d'operacions de la firma a Espanya fa uns anys, per gestionar el procés de desmantellament de la planta de la Zona Franca.

Torres va ser el màxim directiu de Nissan a Espanya en l'època en què la fàbrica aconseguia adjudicacions de models per part de la matriu, com la furgoneta eNV200 i el Nissan Pulsar, després d'agafar-ne les regnes el 2011.