La comèdia de stand-up a Catalunya és un món que ha crescut molt els darrers anys. El Soterrani, el Comedy Gold, el Feísmo Cool, L’Altre Mic i tants espectacles més omplen els seus cartells de monologuistes amb ganes de trepitjar l’escenari i amb cada vegada més espectadors. Una cosa similar succeeix a França, la qual cosa aquesta sèrie busca retratar a través d’un local de comèdia fictici anomenat Drôle, nom que dona títol a la sèrie, traduïda aquí com Humoristas en París. I és en aquest espai on veurem actuar els quatre protagonistes de la ficció, tots ells amb el difícil objectiu de triomfar com a comediants.

Quatre vides interconnectades

El gran encert d’Humoristas en París és presentar quatre personatges que, tot i tenir la mateixa meta, es troben en punts vitals molt diferents. El Nezir (Younes Boucif) té molts problemes econòmics i s’ha de plantejar deixar la comèdia si vol tirar endavant, a l’Aïssatou (Mariama Gueye) tot just li comença a anar bé gràcies a un monòleg viral que posarà en perill la relació amb el seu marit, el Bling (Jean Siuen) va tenir èxit en el passat i ara està desesperat per tornar-ho a aconseguir i l’Appoline (Elsa Guedj) encara no s’ha atrevit a fer el primer pas.
 

Humoristas en Paris 2Quatre vides interconnectades a través del local Drôle per explicar el món de l'stand-up. / Netflix

Quatre vides interconnectades a través del local Drôle que serveixen per fer un retrat molt ample del que significa el món de l’stand-up i els principals conflictes que aquest suposa. Des del pànic a pujar per primer cop a un escenari fins a com pot arribar a afectar a la vida personal, passant per les feines que un ha de compaginar si vol sobreviure amb la comèdia, sembla evident que els guionistes dominen del tema ensenyant-nos un gran ventall de possibilitats. Té força mèrit, a més, que no només estiguin escrivint les trames i diàlegs de la sèrie, sinó també els monòlegs que fan els personatges dins de la sèrie.

Entre el drama i la comèdia

Els acudits que els protagonistes deixen anar dalt de l’escenari, però, no us semblaran res de l’altre món si heu anat a veure bons números d’stand-up, però compleixen amb la seva funció narrativa. I és que Humoristas en París no pretén ser una comèdia hilarant, sinó una dramèdia; menys centrada en fer riure l’espectador i més en analitzar les dificultats que tenen els monologuistes per aconseguir-ho. Aquells nervis, aquella tensió, aquella frustració quan una broma no surt bé… És curiós perquè en les escenes on un dels protagonistes està fent un monòleg, es pateix més per si la cosa no va bé que es gaudeix com espectador, fruit de l’empatia que la sèrie és capaç de generar amb els seus personatges.

En aquest sentit, es nota la mà de la seva creadora, Fanny Herrero, que l’any 2015 ja havia fet un projecte similar, retratant el món dels agents de cinema i televisió a Call my Agent!, una comèdia dramàtica que va arribar a durar 4 temporades. Veurem si amb aquesta proposta a Netflix és capaç d’aguantar tant de temps. De moment, en aquests sis primers capítols demostra tenir els ingredients per fer-ho: personatges interessants i complexos, conflictes reals i universals i un to adequat entre el drama i la comèdia.