Una de les peces més emblemàtiques de Salvador Dalí torna a Catalunya després de més de set dècades. Es tracta de La Madona de Portlligat, un oli sobre tela de grans dimensions —prop de tres metres d’alçada— que es pot visitar fins al 22 de febrer al Teatre-Museu Dalí de Figueres. L’obra, datada el 1949, no s’havia mostrat al país des del 1952.

El trasllat no ha estat fàcil per la monumentalitat del quadre, que ha viatjat des del Museu d’Art de Fukuoka, al Japó. Segons ha explicat la directora dels Museus Dalí, Montse Aguer, no és habitual que es prestin obres d’aquestes característiques, però el museu japonès ha considerat rellevant que la Madona de Portlligat es pugui exhibir a l’espai que reuneix la gran obra del pintor empordanès.

Un quadre amb molta història

L’any 1949, Salvador Dalí va sol·licitar audiència amb el papa Pius XII a Roma amb un doble propòsit: demanar permís per casar-se amb Gala, que havia estat casada anteriorment, i presentar-li un esbós d’una obra que acabaria convertint-se en una de les seves creacions més icòniques, La Madona de Portlligat. Aquest oli monumental, pintat el mateix any, combina elements propis del surrealisme dalinià —un rinoceront, estructures arquitectòniques de pedra seca, olives— amb la representació central de Gala sostenint un infant amb un tros de pa. Un conjunt carregat de simbolisme que parla de renaixement, espiritualitat i misticisme nuclear, tal com recorda Montse Aguer, directora dels Museus Dalí.

L’escenari de fons és el mar de Portlligat, paisatge essencial en l’obra de Dalí i que dona nom a la pintura. El quadre es va poder veure per darrera vegada a Catalunya el 1952, abans d’emprendre un llarg recorregut internacional. Ara, 73 anys després, retorna per primera vegada i s’exposa al Teatre-Museu Dalí de Figueres. Es tracta d’un fet excepcional: les grans dimensions de la peça (2,75 metres d’alçada per 2,09 d’amplada) en dificulten el trasllat i rarament se cedeix en préstec. En aquest cas, l’obra ha viatjat des del Museu d’Art de Fukuoka, al Japó, en un trajecte complex que fins i tot ha obligat a desmuntar una finestra del museu empordanès per poder introduir-la a la sala.

La Madona de Portlligat / ACN

Una exposició al voltant del quadre

L’exposició, centrada exclusivament en aquesta obra mestra, s’acompanya d’un conjunt de materials gràfics i audiovisuals que documenten la seva història. Entre ells, destaquen les imatges del transport del quadre a Nova York, quan va ser hissat fins al sisè pis de les galeries Carstairs amb una grua, escena immortalitzada pel fotògraf Mark Kauffman i publicada a la revista Life amb el títol Madona in Mid-air. Aquest episodi va reforçar la idea, expressada pel mateix Dalí, que la tela era "més fàcil de pintar que de transportar".

Amb motiu del retorn de la Madona de Portlligat, la Fundació Dalí ha organitzat un seguit d’activitats divulgatives i educatives. D’una banda, un cicle de cinc conferències aprofundirà en aspectes clau de l’obra: la relació entre ciència i espiritualitat després de l’impacte d’Hiroshima i Nagasaki, la recuperació de la iconografia religiosa, el diàleg amb la tradició renaixentista i la centralitat del paisatge de cap de Creus i de la figura de Gala. Paral·lelament, el programa educatiu ofereix recursos i tallers adaptats per a escoles de primària i secundària, amb l’objectiu de convertir el museu en un espai viu i de reflexió.

El retorn de la Madona de Portlligat a Figueres no és només un esdeveniment expositiu, sinó també una oportunitat per redescobrir una obra clau en la trajectòria de Dalí. Un quadre que, 73 anys després, continua parlant de misticisme, de renaixement i de la voluntat de l’artista d’atorgar una veu universal a la seva terra i a la seva musa.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!