Fer un transbord de Metro pel carrer durant un any. Aquest és l’escenari que es trobaran els usuaris habituals de l’intercanviador que uneix les línies L4 i L5 a l’estació de metro de Verdaguer de Barcelona a partir del 13 d’octubre, que romandrà tancat durant un període de dotze mesos. La raó d’aquest llarg tancament són les obres d’accessibilitat que permetran eliminar els trams d’escales actuals dels passadissos, que seran substituïdes per rampes en el marc d’una actuació que preveu també la instal·lació de diversos ascensors i garantir l’accessibilitat per a persones amb mobilitat reduïda (PMR). De fet, Verdaguer és una de les poques estacions que encara no estaven adaptades.

Segons ha informat Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), mentre duri el tancament de l’intercanviador subterrani, el transbord s’haurà de fer en superfície, des del passeig de Sant Joan —si l’intercanvi es fa des de l’L4 — i pel carrer Provença fins a la bocana de l’L5 situada a l’encreuament amb el carrer Bailèn, o de manera inversa si l’origen és l’L5. Tant a les sortides des de l’L4 i l’L5 com pel que fa a peu de carrer, els itineraris de l’enllaç estaran degudament senyalitzats i no serà descomptat cap viatge en tornar a validar. A més, des de fa uns dies ja hi ha informació a les andanes i a l’intercanviador de l’imminent tancament del passadís.

Els treballs, executats pel Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat, ja van començar en aquest espai a principis de 2025 amb una primera fase d’execució que a banda de les rampes també contempla la instal·lació de 3 ascensors. Aquestes feines inclouen la posada en marxa d’un elevador que connectarà el carrer amb el vestíbul a l’L5, i de dos ascensors més que connectaran el vestíbul de l’L4 amb les respectives andanes, així com el recrescut de les mateixes en ambdós sentis —direcció la Pau i direcció Trinitat Nova—. El pressupost d’aquesta obra és de 8,6 milions d’euros.

Amb l’execució d’aquesta primera fase, quedarà adaptada l’estació de l’L4. Els treballs d’accessibilitat es completaran amb una segona fase, que inclourà l’execució dels nous vestíbuls de l’L4 i l’L5, la connexió amb les andanes de l’L5 i el recrescut de les andanes de l’L5. Territori té en redacció el projecte constructiu corresponent, amb actuacions valorades en 19 milions d’euros.

Estacions pendents d'adaptar

En aquests moments, aquestes són les estacions pendents d'adaptar:

  • Ciutadella | Vila Olímpica L4, en execució
  • Clot L1, en execució
  • Verdaguer L4, en execució
  • Plaça de Sants L5, projecte aprovat
  • Verdaguer L5, projecte en redacció
  • Plaça de Sants L1, projecte en redacció
  • Urquinaona L1, projecte encarregat
  • Urquinaona L4, projecte encarregat

A excepció de Ciutadella | Vila Olímpica, les restants són estacions de transbord, ja que a més de les dobles de Verdaguer, Plaça de Sants i Urquinaona, la del Clot té connexió amb l’estació del mateix nom de l’L2, ja adaptada, i l’estació de Rodalies. Això fa que, precisament, les estacions no adaptades siguin de les més utilitzades pels usuaris i també les més complexes de resoldre, ja que no es tracta només d’adaptar els accessos a cada estació, sinó també els intercanviadors per efectuar els transbords. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!