El nou carril bici instal·lat recentment a la Via Augusta de Barcelona ha estat motiu de polèmica des que es va inaugurar a principis d’agost i encara abans, quan ja es van tallar carrils de circulació per poder adequar la calçada al pas dels usuaris de bicicletes i patinets elèctrics. El principal motiu de queixa té a veure amb l’eliminació de carrils de circulació al trànsit privat d’una avinguda que és el principal eix viari d’arribada al centre de Barcelona des de poblacions del Vallès Occidental com Sant Cugat del Vallès i una artèria important de trànsit del districte de Sarrià-Sant Gervasi. 

En la passada campanya electoral, la pervivència del carril bici ja va ser cavall de batalla, amb partits que van anunciar la seva reversió si arribaven a l’alcaldia i la mateixa setmana passada es va viure una polèmica entre el PSC i Barcelona en Comú a causa de l’anunci de la regidora de Sarrià - Sant Gervasi, la socialista Maria Eugènia Gay, que va apuntar que el govern municipal estava obert a estudiar un recorregut alternatiu perquè no considerava “saludable per a les bicicletes anar per la Via Augusta en hora punta” i va defensar la necessitat de traslladar-lo a “carrers més sans”. Els comuns van reaccionar per boca de la portaveu adjunta del grup municipal de Barcelona en Comú, Janet Sanz, que va apuntar que “desmantellar avui un carril bici no és una opció, n’hem de fer més igual que hem de fer més Consells de Cent”.

En aquest context, qui ha dit la seva aquest dimecres ha estat el Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC), que, en el marc de la presentació del Tercer baròmetre de la mobilitat en VMP a Barcelona i als seus accessos s’ha posicionat sobre la polèmica a la Via Augusta. El president del RACC, Josep Mateu, ha apuntat que el club automobilístic treballa en un estudi propi sobre la situació per poder emetre un judici amb dades, però ha afegit que “és evident que la Via Augusta en alguns trams està avui més col·lapsada del que estava” d’ençà que ha entrat en servei el nou carril bici. 

Un carril bici amb poques bicicletes

Per això, Mateu s’ha alineat amb la possibilitat que l’Ajuntament busqui un recorregut diferent apuntant que “segurament hi ha alternatives possibles per carrers menys transitats sense la destrossa que s’està fent ara”, a més d’afegir que en alguns trams es passa “de tres carrils a un i això genera més col·lapse i més contaminació” i que “el nombre d’usuaris del carril bici és molt baix”. Malgrat aquestes declaracions, Mateu ha assenyalat que el RACC esperarà a tenir les dades del seu propi estudi per fer “un posicionament concret”.