Fa poc més d'un mes va entrar en vigor la normativa estatal per a l'ús del patinet, al qual se li han vetat les voreres i zones per a vianants i circular a més de 25 km/h. Els grans ajuntaments han començat a aplicar-la i imposar sancions a un vehicle que ha arribat als seus carrers per quedar-se.

Va ser el 2 de gener quan ja va poder començar a aplicar-se una norma que obliga a tot aquell que circuli en patinet elèctric a complir les normes de trànsit com qualsevol altre conductor i, fins i tot, pot ser sotmès a la prova d'alcoholèmia. Queden alguns aspectes més que negociar sobre aquests Vehicles de Mobilitat Personal (VMP), com la necessitat o no d'una assegurança obligatòria, entre d'altres.

Sinistralitat: 908 accidents el 2019, cinc de morts

La Direcció General de Trànsit (DGT) encara no té tancades les dades de la sinistralitat d'aquests vehicles de 2020, que està analitzant. Sí que ofereix a Efe les xifres de 2019, quan tant en vies urbanes com interurbanes es van produir 908 accidents amb víctimes, de les quals cinc van morir. Aquests accidents mortals van tenir lloc a Toledo, Tenerife, Castelló, les Balears i Alacant. Mentrestant, 137 persones van haver de ser hospitalitzades en aquests sinistres, que van provocar uns altres 798 ferits que no van necessitar ingrés.

"És un vehicle que ha vingut per quedar-se a les ciutats i és necessari que es coneguin i es respectin les normes", subratllen a Efe fonts de la DGT, que recorden que les calçades són finites i els diferents usuaris han de compartir un mateix espai. I és que "el respecte és essencial per a una correcta convivència en la forma de desplaçar-nos", conclouen les fonts del departament que dirigeix Pere Navarro.

Sancions a Barcelona

La regulació de la DGT només ha suposat afegir o modificar alguns punts de la normativa de l'Ajuntament de Barcelona, aprovada el 2017, com la prohibició de circular per la vorera i àrees exclusives per a vianants, així com portar un sol passatger.

Arran de l'entrada en vigor de la nova normativa, la Guàrdia Urbana va intensificar els controls i durant el gener va posar 1.736 multes per infraccions de vehicles de mobilitat personal -patinets elèctrics i "segways" -, davant les 712 del mateix mes de l'any anterior, segons ha informat a Efe aquest cos policial.

La majoria de les denúncies van ser per saltar-se semàfors i circular per voreres. Només en la setmana del 18 al 24 de gener, les sancions als usuaris de patinets també va ser superior a la mitjana mensual. Així, en aquells set dies es van interposar 316 multes per circular per la vorera.

Els altres grans motius de sanció aquella setmana van ser creuar amb el semàfor en vermell (249), conduir amb auriculars (223) i estacionar en espais reservats (25), pels que ja es multava a Barcelona abans de la regulació de Trànsit. L'actuació més sonada va ser la denúncia d'un home que circulava en patinet elèctric per la ronda Litoral, una via ràpida on està té prohibit.

Durant 2020, la Guàrdia Urbana va interposar 8.492 denúncies, unes 700 al mes, a usuaris de vehicles de mobilitat personal, gairebé totes per circulació de risc o per anar per zones prohibides.

 




Imatge principal: una persona amb un patinet elèctric parlant amb la Guàrdia Urbana / ACN