El govern municipal de Barcelona ha optat finalment per mantenir el polèmic carril bici de la Via Augusta malgrat que al setembre va obrir la porta a canviar el seu recorregut davant les queixes que havia generat la seva implantació, en especial entre els usuaris de vehicle privat. Aquest cop de timó per tornar a la situació original, semblant al que ja va fer el govern Collboni amb relació a la ronda de Sant Antoni, arriba complementat per l’anunci de mesures per incrementar la fluïdesa del trànsit i augmentar les prestacions del servei de bus i inclouran noves regulacions semafòriques i actuacions per incrementar el temps de verd dels vehicles, especialment a l’encreuament entre la Via Augusta i la ronda del General Mitre

El carril bici de la Via Augusta, entre els carrers de Dolors Monserdà i Ganduxer, va entrar en funcionament a l’estiu amb dos carrils bici segregats en calçada que enllaçaven amb la resta de carril bici de la Via Augusta i que connectaven els barris de Sarrià i de les Tres Torres amb el barri de Sant Gervasi-Galvany i el districte de l’Eixample. El passat mes d’agost, i amb l’objectiu d’analitzar el seu funcionament i l’impacte en la mobilitat de l’entorn, el govern municipal va encarregar un informe a una consultora externa per avaluar-ho. En el marc d’aquest estudi, titulat “Informe tècnic sobre l’avaluació del funcionament de la Via Augusta i entorns”, es van recollir dades durant els mesos de setembre, octubre i novembre i es va examinar el propi carril bici, els desplaçaments registrats, els fluxos i la densitat del trànsit de la Via Augusta i dels seus entorns i, finalment, la indisciplina viària i altres afectacions relacionades amb el carril bici.

Un cop finalitzat, l’estudi ha determinat que el carril bici és una infraestructura que a nivell d’utilització es troba dins d’intervals de valors d’intensitat similars a altres carrils bici de la seva mateixa tipologia, és a dir, carrils fora de la xarxa mallada que actuen com a carrils de connexió entre la corona més externa de la ciutat i la xarxa més cèntrica. Així i tot, i atès que és un carril de nova creació, es preveu que amb els mesos pugui anar incrementant encara més la seva intensitat mitjana de vehicles (IMD). Aquest ús és especialment intens entre menors d’edat per fer desplaçaments d’anada i tornada dels centres educatius (la fracció d’infants que fa ús del carril bici pot arribar a ser un terç de la mobilitat total ciclista en la franja horària d’entrada a les escoles).

 

Les dades assenyalen que no hi ha conflictes de convivència amb les diferents parades d’autobús ni interferències amb el servei de recollida de residus i xifren entre un -23 i un -27% la reducció del trànsit que s’ha registrat a la Via Augusta des de la posada en funcionament d’aquest carril. L’estudi també recull que en determinades hores del dia es produeix un increment de la densitat de vehicles en l’eix de la Via Augusta. Els punts que més ho acusen són els ramals de la Via Augusta que arriben a la ronda del General Mitre, en sentit mar o en sentit muntanya. En la resta de vials de l’entorn en general es mantenen els paràmetres de densitat de l’any 2022. En la mateixa línia, aquesta situació viària també comporta una disminució de la velocitat comercial de l’autobús, especialment en sentit mar.

Per tal de donar resposta a aquesta situació de densitat viària que es registra en determinats moments i especialment a la cruïlla de la Via Augusta amb la ronda del General Mitre, el govern municipal ha pres la decisió de mantenir el carril bici de la Via Augusta amb la mateixa configuració existent però introduint una sèrie de millores en aquest àmbit per facilitar i millorar la mobilitat en aquest entorn.

Amb aquest objectiu, els propers mesos s’implementaran les següents modificacions:

  • Canvis en les fases semafòriques al llarg de tot aquest tram de la Via Augusta per donar més fluïdesa al trànsit, especialment durant l’hora punta.
  • Incrementar el temps de gir dels vehicles des de la Via Augusta cap a la ronda del General Mitre (sentit Llobregat), amb l’objectiu d’augmentar la fluïdesa del trànsit. Aquesta intervenció requerirà habilitar un refugi central al pas de vianants situat a la ronda del General Mitre, i també reconfigurar els carrils de la via que discorren en sentit Besòs. La mesura permetrà que els vehicles puguin girar de manera més àgil cap a Mitre, reduint densitat en aquest punt.
  • Augmentar el temps de verd per als vehicles de la Via Augusta que circulen en sentit muntanya, a l’alçada de la ronda del General Mitre. Aquesta mesura precisarà habilitar un nou itinerari per reduir el flux de vehicles que des del carrer Escoles Pies s’incorporen al sentit Llobregat de la ronda del General Mitre. En aquest sentit, s’oferirà l’opció de circular pel carrer de les Escoles Pies, el carrer del Milanesat i el carrer del Doctor Roux en sentit mar, per agafar Mitre des d’aquesta via.
Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!