La implementació dels eixos verds a l’Eixample és una de les actuacions del govern municipal més qüestionada, ja que suposarà tancar al trànsit quatre carrers del districte de l’Eixample: Consell de Cent, Girona, Borrell i Rocafort, amb unes implicacions en el trànsit que ja ha estat criticada per entitats com el RACC, que consideren que augmentarà la congestió als carrers adjacents. A aquest context, a més, s’ha sumat la crítica a la manera com s’han licitat les obres sense tenir aprovat el projecte definitiu, i tot plegat ha portat a Junts per Catalunya a reclamar que se suspengui el procés de licitació dels Eixos Verds.

Amb tot, la proposta no ha prosperat, ja que ha comptat amb els vots contraris dels dos grups del govern municipal, Barcelona en Comú i el Partit dels Socialistes de Catalunya i el d’Esquerra Republicana de Catalunya, que d’aquesta manera ha apuntalat els partits de govern en defensa dels canvis previstos a l’Eixample, mentre que la resta de grups: Junts, Ciutadans, Partit Popular, Valents i la regidora no adscrita, hi han votat a favor. En la defensa de la proposta, la presidenta del grup municipal de Junts, Elsa Artadi, ha criticat que el govern hagi tirat endavant la licitació sense l’aprovació final, donant a entendre que el missatge del govern municipal “és que no li importa el que opinen les entitats”.

Un procediment que ve de l’època Trias

Al seu torn, el portaveu d’ERC, Jordi Coronas, ha recordat a Junts que la possibilitat de licitar sense tenir l’aprovació final és possible, gràcies “a un decret d’alcaldia signat l’any 2012 per l’alcalde Trias” i li ha retret a Artadi estar a favor d’una Barcelona del sí com la que “propugna Collboni, que diu sí a l’aeroport sense matisos i sí a l’Hermitage sense qüestionar el model”. De fet, Coronas li ha llançat a Artadi la següent invectiva: “Nosaltres som els del sí a la majoria de coses que vostès diuen que no i del no al que vostès diuen que sí”.

Per la seva banda, Celestino Corbacho, de Ciutadans, ha desviat el motiu del debat a la Via Laietana i ha retret que hagin començat les obres sense “cap estudi que digui que passarà amb els 2500 cotxes que deixaran de passar, ni cap estudi de mobilitat sobre l’impacte de l’entorn”. També ha votat a favor el PP. Josep Bou ha indicat que considera “una gran irresponsabilitat plantejar aquests processos de reformació urbanística”. Per la seva banda, el regidor Óscar Benítez de Valents ha recordat que l’Eixample té un teixit urbà que “majoritàriament no té jerarquies, però ara hi haurà diferencies en els carrers, amb veïns amb carrers verds i altres amb autopistes”. També hi ha votat a favor la regidora no adscrita.

Pel que fa al govern, la segona tinenta d’alcaldia, Janet Sanz, ha retret a Artadi que “amagui” que la possibilitat de licitar abans d’aprovar el projecte definitiu és possible gràcies a l’alcalde Trias i li ha insistit que “diu no a tenir carrers més amables, amb un transport públic millor”. “És evident que respondrem a les al·legacions, és evident que es fan tots els informes, de mobilitat, de salut i de comerç i que s’han seguit tots els tràmits urbanístics”, ha insistit, per recordar a la candidata de Junts a l’alcaldia que “això no va d’informes, va del model de ciutat”. “Vostè no té model de ciutat”, ha etzibat.

Aprovat consensuar el Pla d’Usos de l’Eixample

Addicionalment, el ple municipal ha aprovat una proposició transaccionada del Partit Popular que originalment demanava igualment suspendre la licitació dels eixos verds però que finalment ha quedat en l’acord de consensuar amb les associacions, entitats veïnals i eixos comercials un Pla d’Usos de l’Eixample que assumeixi els interessos socials i econòmics del districte.