L’Ajuntament de Barcelona ha iniciat la rehabilitació de la masia de Can Garcini —també coneguda com a Casa Garcini, Torre Garcini o Torre de la Concepció per reconvertir-la en un casal per a gent gran. Es tracta d'un edifici de mitjan segle XVIII situat al districte d’Horta-Guinardó, al carrer Xiprer, 40-46, de Barcelona. La remodelació preveu, a part de restaurar l’edifici original, construir-ne un de nou annex al ja existent. A més, el projecte també pretén reestructurar els jardins que envolten la finca per tal de convertir-los en un nou espai públic verd destinat a la ciutadania. La finca, que té una superfície total de 1.570 m², incorporarà nous espais com una aula d’informàtica, un taller de cuina, una sala de jocs o una galeria exterior. 

L’edifici de titularitat municipal, que es trobava en desús des del 2010, està declarat Bé d’Interès Documental i és un dels edificis més ben conservats de la Barcelona agrícola del segle XVIII. És per això que el projecte vol conservar al màxim possible els elements patrimonials, tractant de recuperar la memòria històrica de la masia. S’aprofitaran, per exemple, les teules originals de la coberta, es reciclaran les rajoles hidràuliques dels paviments, que recobriran la primera planta, i es conservarà el pou, el forn o la llar de foc, tot i que caldrà fer-ne una restauració. 

El resultat de l’obra serà un edifici principal de 557 m² distribuïts en una planta baixa, una primera planta i una segona, que incorporarà les instal·lacions per a la funció de casal de gent gran. Aquesta reforma es complementarà amb un edifici annex de dos pisos de nova construcció amb una superfície de 193 m² destinats a una sala d’actes a la planta baixa i un espai multiservei d’ús privat a la primera. Finalment, es culminarà amb la integració dels jardins del voltant, que es convertiran en un espai social del barri. 

Imatge virtual de l'entrada del futur casal de Can Garcini / Foto: AjBCN

Can Garcini: salvada de l’enderroc

La importància social, històrica i arquitectònica de la masia de Can Garcini recau en el fet que és dels pocs edificis que queden que representen el passat agrícola i rural de Barcelona, deixant en relleu la relació que existia entre l’habitatge senyorial i els camps de pagès. Va estar habitada fins al 2010, més tard es va estar a punt d’enderrocar, però les reivindicacions veïnals van permetre la seva adquisició per part de l’Ajuntament l'any 2018, qui finalment l’ha destinat a construir un casal per a gent gran. 

Pacificació del passatge Llívia

A part de les obres de la Torre Garcini, l’Ajuntament també planteja pacificar la seva via d’accés. Això comportaria actuacions al passatge Llívia per tal de convertir-lo en un carrer de vianants que connectés amb la plaça del Guinardó. La inversió, que es calcula de 2,8 milions d'euros, comprèn reformes en la urbanització però també en la millora de l’enllumenat i el clavegueram o la incorporació d’una franja d’arbrat. Es preveu que l’actuació duri onze mesos un cop començada i que finalitzarà, per tant, al juny del 2026. 

Imatge virtual del futur passatge Llívia / Foto: AjBCN
Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!