El pla d’expansió del Model Superilla a l’Eixample de Barcelona, que preveu la creació d’eixos verds als carrers Consell de Cent, Rosselló, Comte Borrell i Girona en l’horitzó del 2023, en una primera fase ampliable el 2030, tindrà com a conseqüència directa el desplaçament del trànsit als carrers adjacents i no pas la disminució de la presència de vehicles privats, amb un augment de les cues de vehicles en hora punta que serà d’un 26% en la fase del 2023 i d’un 55% de cara al 2030.

Aquesta és una de les principals observacions de l’estudi ‘Impacte en la mobilitat del projecte de Superilla Barcelona a l’Eixample’ que ha presentat aquest dijous el RACC i que suposa un important toc d’atenció als plans de l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, de dur a terme la implantació d’eixos verds en ple Eixample en els propers dos anys i s'afegeix al recent informe que apuntava que les Superilles disparaven la contaminació als carrers propers.

Edificio RACC, superilla - ACN

El RACC ha presentat un estudi sobre la mobilitat a l'Eixample amb la implantació del Model Superilla / ACN

Segons ha advertit Josep Mateu, president del RACC, la creació de nous eixos verds no es pot realitzar si no es “combina amb la millora del transport públic”, ja que una de les conclusions de l’estudi és que els usuaris de vehicle privat consideren que l’oferta actual no és alternativa suficient per a fer-los canviar de sistema de transport. Per això, el consell que dona el RACC és el d’“ajustar els calendaris de les restriccions amb les millores al transport públic”. De fet, Mateu ha considerat que fins a almenys el 2025 no hi haurà millores significatives en alternatives de transport com Rodalies, i, per tant, implementar abans el Model Superilla només comportarà un augment de la congestió.

Els conductors no són culpables, són víctimes”, ha afegit Mateu, que ha assenyalat que Barcelona “no ha de renunciar als beneficis d’una millora en la qualitat de l’aire”, i per això la proposta del RACC, encara que no demana explícitament l’ajornament, sí que demana l’harmonització amb la millora del transport públic, a més d’altres mesures com la millora dels pàrquings dissuasius -park&ride-.

Augment de cues molt significatiu

Un dels punts claus de l’estudi és precisament la previsió que la fase 1 de la Superilla Eixample, amb la conversió en eix verd quatre carrers i la configuració de places als xamfrans suposaria un increment de les cues, que actualment són de 14,6 quilòmetres en hora punta en diferents trams de l’Eixample i que augmentaria a 18,9 quilòmetres (un 26% més). Els carrers que patirien aquest augment de la congestió serien els propers a les vies pacificades, especialment l’eix Avinguda Sarrià - carrer Urgell, la Gran Via, el mateix carrer del Consell de Cent abans d’arribar a l’eix verd i els carrers Balmes i València.

De cara al 2030, quan el Model s’estendria als carrers Sant Antoni Maria Claret, Provença, Ausiàs March-Tamarit, Almogàvers-Parlament, Llançà, Casanovba, Sicília i Cartagena, a més dels ja existents a Enric Granados i la Rambla de Catalunya, comportaria 8,1 quilòmetres de cua més que en l’actualitat, un 55% més. En aquest sentit, les perspectives d’augment de la saturació s’estendrien a moltes altres vies de l’Eixample i també a les rondes.

La Superilla, “una mala solució”

Per tot plegat, el cap de l’Àrea de Mobilitat del RACC, Cristian Bardagí, ha assenyalat que “incrementar les restriccions” que comportaria implementar el Model Superilla a l’Eixample, “sense proveir l’alternativa”, és a dir, la millora del transport públic, “és una mala solució”.

 

Imatge principal: Les Superilles no faran minvar el trànsit, l'incrementaran a altres carrers / Europa Press