El coronavirus ens ha canviat la vida. Pot semblar una cosa tòpica, però, ha estat i està sent així. La pandèmia ens ha canviat les regles del joc, ens ha obligat a quedar-nos molts dies tancats a casa i ens han passat poques coses i a la vegada moltes en poc temps. I tots aquests canvis necessiten ser entesos.

Així ho explica la psicòloga Mireia Cabero en un dels vídeos del portal que l'Ajuntament de Barcelona ha posat en marxa per tal d'oferir a la ciutadania una sèrie de recursos per tal de millorar la gestió emocional. "Ens cal comprendre per poder-ho gestionar i poder-nos adaptar", detalla. "I com a societat ens ha costat molt comprendre, gestionar i adaptar-nos-hi". D'aquesta manera, assenyala que "ens falten recursos, individuals i col·lectius, per poder-nos adaptar i fer front a les diferents adversitats de la vida". Cabero parla de la manca dels recursos tècnics però també dels emocionals.

Així, davant la importància de saber identificar les emocions, la iniciativa Cabàs Emocional acull activitats formatives, trobades telemàtiques i recursos digitals com a guies, vídeos i documents, entre uns altres, amb els quals afrontar "les adversitats i el seu abordatge individual i col·lectiu", ha informat el consistori aquest dimecres en un comunicat.

El projecte s'ha iniciat amb la col·laboració de les entitats i institucions que ja treballen pel benestar emocional de la ciutadania i que conformen la Taula de Salut Mental de Barcelona, i es tracta d'una de les mesures previstes en el pla de xoc per reforçar els serveis municipals de salut mental arran de la pandèmia dotat amb 1,5 milions.

En aquest portal, s'hi pot trobar informació en relació al dol o la pèrdua de persones estimades, fins a situacions de sobrecàrrega de cures i convivència continuada amb persones malaltes o dependents. També hi ha algunes claus per intentar gestionar les situacions d'aïllament físic prolongat, com fer front al malestar que genera haver perdut la feina, ingressos, sentiments de pèrdua d'oportunitats i, com no podria ser d'una altra manera, consells per gestionar l'ansietat davant d'un futur incert. 

A més, també hi ha una pestanya especial dedicada a pares, mares, canalla i adolescents.

Més de 14.000 trucades durant el confinament

Segons dades d'Europa Press, els telèfons d'escolta que es van posar a disposició de la ciutadania durant la pandèmia, com el servei psicològic impulsat conjuntament amb el Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya (COPC), el telèfon de l'Esperança, el telèfon de suport psicològic a personal social i sanitari de la Fundació Galatea o bé el de suport a personal autònom i treballadores de la llar han rebut més de 14.000 trucades.

El 72% de les persones ateses han estat dones i el 58% tenen entre 40 i 69 anys; a més, s'han fet més de 700 atencions a través dels serveis dirigits a joves com l'Aquí T'Escoltem, el Centre per a Famílies Adolescents i el Konsulta'm.

Les enquestes fetes per l'Oficina Municipal de Dades recullen que la meitat de les persones han sentit el confinament com alguna cosa molt o bastant dura i fins a un 15% ho han passat en solitud.