El trajecte en Metro entre les estacions de Via Júlia i de Verdaguer té una durada habitual d’uns quinze minuts, que aquest dimecres al matí s’han convertit en gairebé quaranta minuts fent ús dels serveis de bus alternatiu que Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha posat a disposició dels usuaris en aquest inici del gran tall d’estiu del Metro de Barcelona, que enguany afecta un important tram de l’L4, entre les estacions de Verdaguer i Trinitat Nova, així com el tram entre Trinitat Nova i Casa de l’Aigua de l’L11. Com ja és habitual en el primer dia d’aquests talls i fins que els usuaris no s’acostumin a aquesta incidència i les seves alternatives, s’han produït aglomeracions en els busos llançadora i, sobretot, s’han vist molt passatgers despistats. Per compensar, TMB ha desplegat un exèrcit d’informadors per regular el passatge afectat pel tall.

De fet, tot i que el tall havia estat anunciat des de feia dies i que des de la setmana passada ja hi havia informadors a les estacions, a més de cartelleria i, fins i tot, s’havia instal·lat senyalització allà on se situen les parades del servei de bus alternatiu, molts usuaris no s’ha adonat del tall fins que se l’han trobat al davant. A més, es tracta d’una afectació important que suprimeix de cop una de les principals vies d’accés al centre de la ciutat des dels districtes d’Horta-Guinardó i Nou Barris i això ha fet que, en aquest dimecres, feiner tot i que ja no lectiu, s’hagin vist circular els busos totalment abarrotats, en especial en direcció al centre de la ciutat.

Per exemple, a la Via Júlia a quarts de nou del matí s’ha pogut veure que en la parada que supleix l’estació de Via Júlia, que també dona servei regular, hi havia molta gent esperant el bus alternatiu. El bus D50, que fa un recorregut similar, circulava ple, mentre que la Dúnia i la Lídia, després d’assabentar-se del tall en el seu recorregut fins a Congrés prometien per a l’endemà “canviar el recorregut”. I és que ja es compta amb que l’impacte important d’aquestes obres s’anirà diluint a mesura que passin els dies i els usuaris acabin per trobar la millor opció als seus desplaçaments… o que comencin vacances, com el Tomás, que informa que “dilluns vinent” ja s’ho estalviarà perquè no haurà d’anar a treballar. 

Passadissos de l'estació de Metro de Verdaguer, amb cartells indicadors per redistribuir el passatge / Foto: Montse Giralt
Accés a l'estació de Verdaguer, on l'L4 només funciona en direcció La Pau / Foto: Montse Giralt
Els passatgers pugen al bus alternatiu, al carrer de Bailèn / Foto: Montse Giralt

Viatjar en bus com si fos el Metro comporta que a Via Júlia encara sigui possible trobar seient, missió impossible a partir de Llucmajor, tot i que a Maragall, amb enllaç amb l’L5 i amb el bus efectuant dues parades, el bus es buidi parcialment. De fet, l’Elmer assenyala que “estaria bé una parada a Virrei Amat”, ja que el bus passa per davant d’aquesta estació però, com que és de l’L5, no efectua parada, tot i que serviria per descongestionar els vehicles, com a mínim en sentit centre de la ciutat. Tot i que es tracta de busos articulats de gran capacitat, on es pot accedir per totes les portes i una freqüència en hora punta d’uns quatre minuts i que la previsió indiqui una baixada de passatge els propers dies, el cert és que el temps sempre serà més llarg que en metro, i encara  més quan comencin les obres de repavimentació del carrer de Pi i Margall, que obligaran a un recorregut doblement alternatiu. “Hauré de sortir amb més temps”, aclareix amb cert desesper la Laura.

Verdaguer, zona zero del tall

L’estació de Verdaguer, com ja va passar amb el tall de fa dos anys, s’ha convertit novament en la zona zero del tall, ja que aquí s’acaba l’L4, que només funciona en direcció a La Pau i on també és possible agafar l’L5 i el TramBesòs. És també a Verdaguer on cal redirigir tot el passatge que arriba en Metro i vol continuar trajecte en direcció a Trinitat Nova. Per això mateix, des que es baixa del Metro l’usuari troba personal que informa de la direcció correcta segons l’itinerari que es vulgui seguir. En aquesta ocasió, a causa de la disposició de l’estació i els canvis d’agulles, s’utilitzen les dues andanes, una perquè baixi el passatge i l’altra perquè hi pugui pujar.

Aquesta afectació s'allargarà durant més de dos mesos per renovació de les vies i de la senyalització. Amb dues fases, les alteracions han començat aquest 25 juny i està previst que acabi el 8 de setembre. Les obres inclouran la substitució de les vies velles per unes de noves amb via formigonada, en una operativa similar a la que es va fer fa dos estius a l'L4. L'objectiu doncs és modernitzar la línia, aconseguir més fiabilitat, reduir les vibracions i fer més estable el servei, un objectiu que, això sí, té el preu de generar afectacions als usuaris, que en aquesta primera jornada s’han traduït en aglomeracions.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!