A mitjans del mes de desembre del 2023 i després de més d’un any d’obres, es va inaugurar la renovació del carrer de Pi i Margall de Barcelona (als districtes de Gràcia i Horta-Guinardó), que va passar de ser una autopista urbana a un eix pacificat on es va mantenir el trànsit rodat i alhora, es va eliminar l’asfalt, substituint-lo per paviment de granit, una elecció que, tot just un any i mig més tard, presenta un “deteriorament ràpid i inusual”, com ha admès la primera tinenta d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet, que aquest dimecres ha anunciat una inversió de gairebé un milió d’euros -982.558 euros amb 77 cèntims, per ser precisos- per repavimentar la calçada.
De fet, el paviment es troba en molt mal estat, amb diversos sots al llarg del recorregut, amb la pintura dels passos zebra i del carril bici pràcticament desaparegudes del tot, amb una contaminació acústica agreujada pel constant repicar de les peces de granit que han perdut adherència i davant la incredulitat o directament l’enuig dels veïns, que deploren que en tan poc temps s’hagi fet malbé una obra que encara es pot considerar nova, ja que no fa ni dos anys que es va inaugurar. El fet és que, malgrat que ha passat poc temps, efectivament, ha arribat l’hora de renovar-la a causa d’un mal estat que Bonet ha atribuït a tres factors “incompatibles” entre ells, “els materials utilitzats, el pendent del carrer i el pas de vehicles pesants”.
La mateixa Bonet ha defensat, això sí, que en l’anterior mandat, amb Ada Colau com a alcaldessa i dins de la política de superilles impulsada per Janet Sanz, el PSC va fer una línia vermella de la necessitat que aquest carrer mantingués el pas de l’autobús i dels vehicles de mercaderies, atesa la proximitat del Mercat de l’Estrella, però ha admès que la tria dels materials, decidida també en l’anterior mandat, “no ha funcionat”, i per això ha assenyalat la necessitat de canviar l’actual paviment de la calçada per un “aglomerat asfàltic” que donarà garanties de durabilitat en una via que seguirà mantenint el pas d’autobusos així com altres vehicles pesants com camions i furgonetes de repartiment i distribució urbana.
Obres durant l’estiu
Un cop assumida la necessitat de repavimentar la calçada, està previst que les obres comencin a mitjan juliol i que tinguin una durada d’un mes i mig. La intenció és començar per la part inferior del carrer amb la vista posada en que en aquest sector l’obra estigui acabada abans del començament de les festes de Gràcia, a mig agost. Amb tot, l’abast serà de tot el vial, entre la plaça Joanic i la ronda del Guinardó, sense afectar les voreres, que per a Bonet són “un èxit de pacificació”. Pel que fa al nou material, segons ha explicat l’arquitecta en cap, Maria Buhigas, es tracta d’un paviment conglomerat que assegura “més resistència al pas dels vehicles” i l’adherència de la pintura als passos de vianants facilitant la seguretat de tots els usuaris i mantenint-ne una tonalitat semblant a l’actual. També s’actuarà sobre el carril bici, que tindrà un acabat diferenciat que permetrà identificar-lo amb claredat.


A més, les peces de granit retirades es reutilitzaran com a subbase en altres remodelacions previstes a la ciutat, una mesura que contribueix a la circularitat material i la descarbonització urbana així com a augmentar la durabilitat i el rendiment de les noves calçades. Els treballs de substitució del paviment tindran una durada aproximada de mes i mig. S’actuarà sobre una superfície total de 5.621,20 m² i tindrà un pressupost de 982.558,77 euros.
Instal·lació d’ombres a la plaça Joanic
La intervenció a Pi i Margall es complementarà amb el desplegament d’ombres a la plaça Joanic com a part del Programa d’Ombres per adaptar l’espai públic a les condicions climàtiques durant els mesos de més calor i millorar el confort tèrmic de diferents zones de la ciutat. El projecte per instal·lar ombra a la zona de jocs i part de l’àrea d’estada de la plaça es troba actualment en licitació, amb la previsió que estiguin instal·lades durant l’estiu del 2026. A més, també es contempla la possibilitat de recuperar el projecte d’instal·lar una pèrgola fotovoltaica a l’àmbit de la plaça.