La votació serà el 21 de novembre i en ella, encara que la publicitat que se li ha donat a l'assumpte sigui escassa, es decidirà sobre una qüestió que ens afecta tots: el reglament d'emissions de CO2 per a vehicles comercials pesats. En un país com Espanya, en el que més del 95% de les mercaderies viatgen fins a la seva destinació amb camió, el que es voti a Brussel·les condicionarà l'esdevenir dels propers anys, ja que el cost del transport inclou directament en el que acaba pagant el consumidor per productes o serveis. Diferents col·lectius implicats en el sector logístic (fabricants de vehicles, transportistes i petrolieres, entre d'altres) exigeixen en un manifest una cosa que es reclama des de fa mesos: que els combustibles renovables neutres es considerin i reconeguin dins del reglament d'emissions com a eina vàlida per assolir la desitjada descarbonització.

camion
 

El problema

De moment, el reglament que estudien els jerarques europeus considera com a solucions vàlides de propulsió els motors elèctrics de bateria i pila de combustible i els motors d'hidrogen per al transport pesat. Els combustibles renovables neutres –que són aquells que no generen en cremar emissions de CO2 d'origen fòssil- no es consideren. Així, ni el biodièsel ni els combustibles sintètics no serien vàlids amb la normativa plantejada. El 2021, el 96% de camions venuts muntaven motors dièsel aptes per a combustibles neutres –de fet, es tracta de carburants que es poden utilitzar a qualsevol motor-, però el reglament plantejat els convertiria a mitjà termini en simple ferralla, ja que no els permetria circular.

Què es demana?

Es parteix d'un fet: disposar de diverses alternatives de propulsió proporcionarà una seguretat més gran davant de les pertorbacions del mercat, els augments dels costos per als consumidors, els riscos per a l'ocupació i l'escassetat de professionals. La situació, és, en realitat, la mateixa que s'afronta amb els vehicles de particulars. Canviar tot el parc mòbil d'aquí a 2040 és qualsevol cosa menys viable. Veurem en què queda la cosa, però a Espanya, que només assoleix el 85% de la renda per càpita mitjana d'Europa, no ens faltava més. Si, de sobte, tot el transport per carretera ha de fer servir hidrogen o vehicles elèctrics, caldrà començar a preparar-se per veure taxes d'inflació de dos dígits. I el primer no serà un 1.