Com protegir la nostra privacitat? La pregunta és de difícil resposta perquè, en un entorn en el qual els aparells connectats a la xarxa (i capaços de recopilar i transmetre dades) són més cada dia, els riscos es multipliquen. Ara, i almenys segons la Comissió Federal de Comerç d'USA, hi ha una nova eina que s'ha de vigilar: els cotxes.
Vigilància
Segons una recent publicació d'aquest organisme, als Estats Units les autoritats han decidit vigilar "de prop" les activitats de recopilació de dades que duen a terme les companyies responsables dels sistemes de geolocalització dels cotxes. Aquestes dades, degudament analitzades i treballades, es converteixen en informació molt valuosa que restaurants, hotels i comerços de tota mena poden utilitzar per arribar amb més rapidesa i eficàcia a clients potencials, que no són d'altres que els que transiten de manera diària pels seus voltants. El problema és que aquestes dades permeten, a més, traçar mapes amb els hàbits de particulars i ofereixen una informació que podria també tractar-se de manera espúria. Per això, la Comissió Federal de Comerç adverteix els responsables d'aquests sistemes que "vigila amb detall qualsevol divulgació subreptícia d'informació sensible". Ho expliquen d'aquesta manera: "Els fabricants d'automòbils i totes les empreses han de prendre nota que la Federal Trade Comission prendrà mesures per protegir els consumidors contra la recopilació, l'ús i la divulgació il·legal de les seves dades personals. Al llarg dels anys, els defensors de la privacitat han expressat la seva preocupació per la gran quantitat de dades que podrien recopilar-se dels automòbils, com a informació biomètrica, telemàtica, de geolocalització, vídeo i una altra informació personal. Els informes també han suggerit que les dades dels cotxes connectats podrien utilitzar-se per sotjar les persones o afectar les seves tarifes d'assegurança. Molts han notat que quan una empresa recopila una gran quantitat de dades confidencials, pot plantejar problemes de seguretat nacional si aquestes dades es comparteixen amb actors estrangers".

Anys de vigilància
La FTC adverteix que els automòbils connectats i l'adequat tractament de les dades que recopilen han estat al seu "radar des de fa anys" i els compara en la seva capacitat per extreure dades amb els telèfons intel·ligents. La FTC cita dos exemples en aquest sentit. El primer és el d'Outlogic, corredor de dades, al que s'ha acusat de vendre dades sensibles que van incloure van anar utilitzats per rastrejar les visites dels consumidors a llocs sensibles com clíniques de salut reproductives. El segon va involucrar a InMarket, que va utilitzar dades confidencials per organitzar els consumidors en segments d'audiència publicitària.