Occident, des que el carbó va deixar de ser el combustible hegemònic, depèn en el que a energia es refereix d'altres països. Descartada la nuclear, continuem depenent del petroli de Veneçuela i l'Orient Mitjà o del gas rus i algerià, perquè les renovables no són capaces ni de cobrir el 100% de la demanda ni d'assegurar una continuïtat suficient en el subministrament. Davant d'aquest difícil panorama, l'hidrogen es presenta com una esperança certa, però sembla que no va a ser-ho perquè, allà, és Xina qui ens guanya per la mà.

Hidrogeno verd Endesa

Per què serà xinesa líder?

Ho assegura un informe elaborat per BloombergNEF en el qual s'indica que, ja a data d'avui, la Xina és capaç de fabricar sistemes d'obtenció d'hidrogen mitjançant electròlisi a preus quatre vegades inferiors als d'Europa i els Estats Units, on produir hidrogen verd, que és aquell que s'aconsegueix sense utilitzar combustibles fòssils, continua sense ser rendible: fa falta, de fet, més energia per completar el procés que la que s'obté com a resultat final. A Europa, el quilo d'hidrogen produït mitjançant sistemes d'electròlisi alimentats per energia eòlica costa 5,96 euros. Si utilitzem energia solar, el preu puja fins als 13 euros. Com ho fan a la Xina? Aprofitant dos avantatges: els seus menors costos de mà d'obra i les seves cadenes de subministrament més eficients. De fet, disposen d'un parc d'electrolitzadors molt més gran, ja que el seu lideratge en la indústria electrònica, fa que disposin de gran quantitat d'ells per fabricar polisilicis. A Europa, per posar-nos al seu nivell, ens falten anys.

Es pot fer alguna cosa?

L'hidrogen és barat i abundant, però els mètodes verds per separar-lo dels altres elements al costat dels quals es presenta en la naturalesa són cars i ineficients. De moment, els diferents països semblen poc interessats en una tecnologia que sí que garantiria la continuïtat de subministrament que ofereixen els combustibles fòssils, però hi ha algunes iniciatives esperançadores: a Califòrnia, un grup d'investigadors ha presentat un sistema per extreure hidrogen de l'aigua utilitzant gal·li i nanopartícules d'alumini i a Corea del Sud han aconseguit desenvolupar un sistema d'electròlisi que no requereix platí. La carrera ha començat i la Xina ens treu avantatge, però no tot està perdut.